Przegląd czysto subiektywny. Z tymi problemami czy “grzeszkami” spotykam się na co dzień jako osoba, która zarządza agencją, pracuje z Klientami i na co dzień szkoli.
- Ogromny problemem jest przerost wiary we własne umiejętności i wiedzę na początkowym etapie pracy bądź pracując w zupełnie innej branży. Mówimy tutaj o Efekcie Dunninga-Krugera. To “Hipotetyczne zjawisko psychologiczne polegające na tym, że osoby niewykwalifikowane w jakiejś dziedzinie życia mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie, podczas gdy osoby wysoko wykwalifikowane mają tendencję do zaniżania oceny swoich umiejętności”. Z drugiej strony mamy brak wiary we własne siły i umiejętności, i tutaj kłania się Syndrom oszusta. Szacuje się, że 70% ludzi doświadcza syndromu oszusta. Mężczyźni i kobiety. Młodsi i starsi. Wykształceni i nie. Dziś syndrom oszusta może dotyczyć każdego, „kto nie jest w stanie przyswoić sobie i pogodzić się z posiadaniem sukcesu” – mówi psycholog Audrey Ervin.
- Marketing to nie zawsze sprzedaż. Wsparcie sprzedaży – jak najbardziej. Ale równoważenie działań marketingowych ze sprzedażą, to wyrządzanie na dobrą sprawę “krzywdy” dwóm działom.
-
3. MYOPIA, czyli krótkowzroczność. Brak myślenia w dłuższej perspektywie, koncentracja tylko i wyłącznie na tym co tu i teraz. Brak tworzenia strategii. Pracowanie na mediaplanach, kalendarzach contentowych i taktykach działania (a często nawet nie sięganie i po nie), ale brak pracy na długofalowych strategiach (marki, komunikacji czy marketingowej).
4. Brak briefu. Brief, czyli zbiór wytycznych dotyczących realizowanych kampanii. W agencji, jak i ja prywatnie, mamy prostą zasadę: bez briefu nie pracujemy. Przykładowy wzorcowy znajdziecie tutaj KLIK
-
5. Nieumiejętne wycenianie swojej pracy. W życiu nie ma nic za darmo, a czas to też waluta. Często w związku z syndromem oszusta mamy tendencję do zaniżania swoich stawek. Sama z tym długo pracowałam. Nie tak dawno jak wczoraj dostałam zaproszenie od polskiej firmy na konferencję. Wejściówka na konfę? 1800zł Wynagrodzenie? Barter. Kiedy poprosiłam o określone KPI tego barteru i umowę barterową (tak z ciekawości) oczywiście mi podziękowano. O ja niewdzięczna. 🙂 Nie bójmy się wyceniać swojego doświadczenia, know – how, poświęcanego czasu! A Ty wiesz, ile kosztuje godzina czasu Twojej pracy?
Z drugiej strony często dopiero zaczynając pracę, nie mając żadnych doświadczeń i wiedzy – chcemy za dużo. Mierzmy siły na zamiary!
6. Marketing, to nie tylko marketing. Ucz się ludzi i strategii, a nie interfejsów. Marketing, to również antropogeneza (poznanie ewolucji człowieka), ekonomia behawioralna (nauka interdyscyplinarna na pograniczu ekonomii i psychologii) czy heurystyki (uproszczone metody wnioskowania). To również działania na pograniczu customer experience, success, care czy user experience. Otwartość na świat. Trzymanie ręki na pulsie. Znajomość branż, z którymi pracujemy.
7. Marketing, to nie mecz w tenisa czy szachy. Nie oczekujmy tutaj jasno określonych zasad postępowania i reguł na jasno wytyczonym boisku. “Jedno nieoczekiwane zdarzenie może wywołać chaos w najbardziej złożonym modelu. ” – Taleb Nassim Nicholas – tym bardziej w marketingu. Żyjemy w świecie VUCA. To raz. Dwa, w marketingu warto pamiętać, że nie wszystko co ma sens, działa. I nie wszystko, co działa, ma sens.
8. Grupa docelowa, to nie wszyscy. I na poziomie teoretycznym, to wiemy. W praktyce o tym nadal często się zapomina. Tworzenie person i badań pozwalających na ich stworzenie, to nie widzimisię i coś niewartego nakładów finansowych: to podstawa.
9. Media społecznościowe nie są odpowiedzią na wszystkie problemy. To tylko (i aż) narzędzie. Reklama w Social Media to za mało. Sprzedaż generuje marka. Nie agencja, Facebook czy marketer.
10. Stereotypy. Którym na co dzień ulegamy. Jak w nie nie wpadać? Miej na uwadze:
- •Pokolenia
- •Trendy
- •Psychologię
- •Ekonomię behawioralną
- •Neuromarketing
- •Raporty i podsumowania rynkowe
- •Charakterystyki konsumentów
A Ty co dodałbyś_dodałabyś do tej listy?
- User Generated Content w służbie Twojej marki - 2023-05-25
- Czego nie dodawać na Facebooka? - 2023-05-10
- Analityka w social mediach – podstawy - 2023-05-06