10 największych “grzechów”​ i problemów w marketingowej pracy.

Przegląd czysto subiektywny. Z tymi problemami czy “grzeszkami” spotykam się na co dzień jako osoba, która zarządza agencją, pracuje z Klientami i na co dzień szkoli.

problemy w pracy marketera

  1. Ogromny problemem jest przerost wiary we własne umiejętności i wiedzę na początkowym etapie pracy bądź pracując w zupełnie innej branży. Mówimy tutaj o Efekcie Dunninga-Krugera. To “Hipotetyczne zjawisko psychologiczne polegające na tym, że osoby niewykwalifikowane w jakiejś dziedzinie życia mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie, podczas gdy osoby wysoko wykwalifikowane mają tendencję do zaniżania oceny swoich umiejętności”. Z drugiej strony mamy brak wiary we własne siły i umiejętności, i tutaj kłania się Syndrom oszusta. Szacuje się, że 70% ludzi doświadcza syndromu oszusta. Mężczyźni i kobiety. Młodsi i starsi. Wykształceni i nie. Dziś syndrom oszusta może dotyczyć każdego, „kto nie jest w stanie przyswoić sobie i pogodzić się z posiadaniem sukcesu” – mówi psycholog Audrey Ervin.
  2. Marketing to nie zawsze sprzedaż. Wsparcie sprzedaży – jak najbardziej. Ale równoważenie działań marketingowych ze sprzedażą, to wyrządzanie na dobrą sprawę “krzywdy” dwóm działom.marketing vs sprzedaż
  3. 3. MYOPIA, czyli krótkowzroczność. Brak myślenia w dłuższej perspektywie, koncentracja tylko i wyłącznie na tym co tu i teraz. Brak tworzenia strategii. Pracowanie na mediaplanach, kalendarzach contentowych i taktykach działania (a często nawet nie sięganie i po nie), ale brak pracy na długofalowych strategiach (marki, komunikacji czy marketingowej).

    4. Brak briefu. Brief, czyli zbiór wytycznych dotyczących realizowanych kampanii. W agencji, jak i ja prywatnie, mamy prostą zasadę: bez briefu nie pracujemy. Przykładowy wzorcowy znajdziecie tutaj KLIK

  4. 5. Nieumiejętne wycenianie swojej pracy. W życiu nie ma nic za darmo, a czas to też waluta. Często w związku z syndromem oszusta mamy tendencję do zaniżania swoich stawek. Sama z tym długo pracowałam. Nie tak dawno jak wczoraj dostałam zaproszenie od polskiej firmy na konferencję. Wejściówka na konfę? 1800zł Wynagrodzenie? Barter. Kiedy poprosiłam o określone KPI tego barteru i umowę barterową (tak z ciekawości) oczywiście mi podziękowano. O ja niewdzięczna. 🙂 Nie bójmy się wyceniać swojego doświadczenia, know – how, poświęcanego czasu! A Ty wiesz, ile kosztuje godzina czasu Twojej pracy?

    Z drugiej strony często dopiero zaczynając pracę, nie mając żadnych doświadczeń i wiedzy – chcemy za dużo. Mierzmy siły na zamiary!

    6. Marketing, to nie tylko marketing. Ucz się ludzi i strategii, a nie interfejsów. Marketing, to również antropogeneza (poznanie ewolucji człowieka), ekonomia behawioralna (nauka interdyscyplinarna na pograniczu ekonomii i psychologii) czy heurystyki (uproszczone metody wnioskowania). To również działania na pograniczu customer experience, success, care czy user experience. Otwartość na świat. Trzymanie ręki na pulsie. Znajomość branż, z którymi pracujemy.

    7. Marketing, to nie mecz w tenisa czy szachy. Nie oczekujmy tutaj jasno określonych zasad postępowania i reguł na jasno wytyczonym boisku. “Jedno nieoczekiwane zdarzenie może wywołać chaos w najbardziej złożonym modelu. ” – Taleb Nassim Nicholas – tym bardziej w marketingu. Żyjemy w świecie VUCA. To raz. Dwa, w marketingu warto pamiętać, że nie wszystko co ma sens, działa. I nie wszystko, co działa, ma sens. 

    8. Grupa docelowa, to nie wszyscy. I na poziomie teoretycznym, to wiemy. W praktyce o tym nadal często się zapomina. Tworzenie person i badań pozwalających na ich stworzenie, to nie widzimisię i coś niewartego nakładów finansowych: to podstawa.

    9. Media społecznościowe nie są odpowiedzią na wszystkie problemy. To tylko (i aż) narzędzie. Reklama w Social Media to za mało. Sprzedaż generuje marka. Nie agencja, Facebook czy marketer.

    10. Stereotypy. Którym na co dzień ulegamy. Jak w nie nie wpadać? Miej na uwadze:

    • •Pokolenia
    • •Trendy
    • •Psychologię
    • •Ekonomię behawioralną
    • •Neuromarketing
    • •Raporty i podsumowania rynkowe
    • •Charakterystyki konsumentów

    A Ty co dodałbyś_dodałabyś do tej listy?

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Strategia contentowa – jak zbudować ją dobrze?
5.07.2023

Strategia contentowa – jak zbudować ją dobrze?

Miałam okazję jako juror oceniać prace w konkursie Power of Content Marketing Awards, sama tworzę strategie contentową dla klientów jak i szkolę z tego zakresu. Główny problem? Działanie ad hoc, a nawet jeżeli zaplanowane, to… bez celów.

Brak kobiet na marketingowych scenach?
12.10.2022

Brak kobiet na marketingowych scenach?

Problem braku specjalistek (marketerek) w mediach czy na marketingowych i biznesowych scenach poruszany jest od dawna. I co ważne: od jakiegoś czasu dyskurs nabiera rozpędu i doczekaliśmy się zmian.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA