10 wniosk贸w na temat Internetu i medi贸w spo艂eczno艣ciowych

鈥淪weat鈥 to film, kt贸ry promuje si臋 jako film o mediach spo艂eczno艣ciowych. Nic bardziej mylnego. To film o samotno艣ci, relacjach i braku relacji. Natomiast na pewno zmusza do my艣lenia. Czego owocem by艂a dyskusja, w kt贸rej mia艂am okazj臋 wzi膮膰 udzia艂. I wnioskami z niej chcia艂abym si臋 z Wami podzieli膰.


1. Przebod藕cowanie

呕yjemy w 艣wiecie przebod藕cowania, dziennie dociera do nas oko艂o 5000 komunikat贸w marketingowych (nie m贸wi膮c o innych), podobno scrollujemy 100 metr贸w feedu na Facebooku, ogl膮daj膮c film na Netflixie piszemy ze znajomymi na Messengerze. Cz臋sto nie potrafimy si臋 skupi膰 na jednej rzeczy, wszystko nas rozprasza, 艂膮cznie z powiadomieniami z medi贸w spo艂eczno艣ciowych i 艣wiat艂em z ekranu smartphona przed za艣ni臋ciem. Czytamy tytu艂y i nag艂贸wki, nie zag艂臋biaj膮c si臋 w artyku艂y. Ponad 90% wszystkich danych na 艣wiecie, powstawa艂o w ci膮gu ostatnich kilku lat. A nasz rynek danych jest wart tyle, ile PKB Tunezji.

Jeste艣my przebod藕cowani.

I jestem daleka od tego, by nagle sta膰 si臋 hejterem cyfrowych rozwi膮za艅. By zrezygnowa膰 z mo偶liwo艣ci jakie nam daje. Natomiast zach臋cam zdecydowanie do tego, by znale藕膰 swoj膮 drog臋. I to, co dla nas dobre i co nam potrzebne, a nie czego wymagaj膮 od nas inni.

Je偶eli czujesz, 偶e Instagram wp艂ywa negatywnie na Twoj膮 psychik臋 – usu艅 aplikacje b膮d藕 konto. Obecna sytuacja klimatyczna czy polityczna sprawiaj膮, 偶e nie mo偶esz spa膰 w nocy? Ogl膮daj weso艂e kotki na YouTubie, daj sobie odpocz膮膰. Korzystaj z tylu medi贸w i kana艂贸w, ilu potrzebujesz, a nie ile uwa偶asz, 偶e wymagaj膮 od Ciebie inni.

呕yjemy w 艣wiecie FOMO (Fear Of Missing Out), boimy si臋, 偶e co艣 nas ominie w podnieceniu podgl膮daj膮c 偶ycie innych. B膮d藕 wiadomo艣ci, newsy bran偶owe i tym podobne.

Wrzu膰 czasem na luz. Zr贸b sobie cyfrowy detoks przez tydzie艅 i zobacz, 偶e 艣wiat si臋 nie zatrzyma艂, nie przesta艂 istnie膰. Z drugiej strony鈥

2. Nie warto艣ciujmy.

Mamy tendencj臋 do wywy偶szania si臋. Czytaj膮cy nad nieczytaj膮cymi. Ci po studiach nad tymi bez. To ludzkie. Je偶eli te偶 tak robisz, nie biczuj si臋. Nie jeste艣 jedyny. Tak wp艂ywa na nas kultura. Tak nas poniek膮d wychowano. Ale warto 艂apa膰 si臋 na tym, 偶e to robimy.

Nie korzystasz z medi贸w spo艂eczno艣ciowych? Nie chwal si臋 tym jak osi膮gn膮艂e艣 wy偶szy poziom, a wy wszyscy m臋cz膮cy si臋 w Social Media dajecie ulec kapitalizmowi korporacji. Masz 10 kont w Social Media. Niekoniecznie jeste艣 bardziej na bie偶膮co ni偶 inni. Posiadasz najlepsze kontakty i rozleg艂膮 wiedz臋. Oczywi艣cie wyolbrzymiam. Ale ka偶dy ma swoj膮 艣cie偶k臋 i spos贸b na 偶ycie. Z media b膮d藕 bez.

Podobnie zreszt膮 jest w przypadku contentu publikowanego w Social Media. Starajmy si臋 motywowa膰, ale nie por贸wnywa膰. Nie wyra偶ajmy swoich ocen, o kt贸re nikt nie prosi艂, g艂o艣no. Bo oczywistym jest, 偶e ocenia膰 b臋dziemy. Ka偶dy z nas robi to na co dzie艅.

Wychowujmy dzieci w atmosferze wsp贸艂pracy i konkurencji. Chocia偶 posty takie jak ten wskazuj膮 na to, 偶e jeszcze daleka przed nami droga. KLIK

3. Narz臋dzie.

Media spo艂eczno艣ciowe to tylko i a偶 narz臋dzie. Je偶eli wpajamy dzieciom od ma艂ego, 偶e musz膮 by膰 najlepsze, przynosi膰 艣wiadectwo z paskiem nie dziwmy si臋, 偶e p贸藕niej zabiegaj膮 o akceptacj臋 i dowarto艣ciowuj膮 si臋 w mediach spo艂eczno艣ciowych.

Ka偶dego narz臋dzia musimy si臋 nauczy膰. Podobnie jest z mediami spo艂eczno艣ciowymi i internetem. Bezpiecze艅stwo, netykieta, wyidealizowany obraz 艣wiata, cyberprzest臋pstwa, ochrona danych鈥 Tego powinni艣my uczy膰 si臋 sami, a nast臋pnie nasze dzieci. Tego potrzebujemy.

A co najwa偶niejsze. N贸偶 mo偶e s艂u偶y膰 do krojenia chleba i do zabijania. Podobne jest z Social Media. Mog膮 pomaga膰, mog膮 dos艂ownie zabija膰. To narz臋dzie. W naszych r臋kach.

4. Na zawsze.

Bo nie 艂ud藕my si臋. Media spo艂eczno艣ciowe i zanurzenie cyfrowe zostan膮 z nami ju偶 na zawsze. Nie wiem jak b臋dzie wygl膮da艂a przysz艂o艣膰, ale wiem, 偶e b臋dzie cyfrowa. Ju偶 teraz zostanie 100% offline cz艂owiekiem, niezale偶nie od wieku, nie jest proste. A i szczerze m贸wi膮c nie jest konieczne. Je偶eli tylko, ponownie, zaistnieje edukacja. R贸wnie偶 ta systemowa.

Pandemia r贸wnie偶 zalegitymizowa艂a istnienie gigant贸w. Czy to ze wzgl臋du na nas samych, u偶ytkownik贸w, czy to ze wzgl臋du na dane udost臋pniane przez korporacje rz膮dom. Chocia偶by do aplikacji maj膮cych 鈥渨alczy膰鈥 z covidem.

Po raz pierwszy w historii gie艂dy, 20% jej warto艣ci jest ca艂kowicie wytwarzane przez firmy cyfrowe, wielk膮 czw贸rk臋. Amazon, Google, Facebook, Alphabet (GAFA) + Microsoft. Prawdopodobnie ten trend b臋dzie post臋powa艂. Ale tutaj gor膮co polecam Wam mi臋dzy innymi t臋 ksi膮偶k臋. KLIK

5. Sprzedawanie danych diab艂u.

Danych, kt贸re sami z siebie na co dzie艅 oddajemy. Nie wystarczy nie by膰 na Facebooku. Ka偶da nasza aktywno艣膰 w sieci pozostawia sw贸j 艣lad. Im bardziej dbamy o dane i jeste艣my 艣wiadomi tego jak korporacje i rz膮dy je wykorzystuj膮, tym bardziej post臋puje r贸wnie偶 inwigilacja nas.

Sami zaprzedajemy dusze diab艂u. Spr贸bujcie kiedy艣 skorzysta膰 z enkryptowanej wyszukiwarki Duck Duck Go, kt贸ra ca艂kowicie nie zbiera Waszych danych. Szybko zrezygnujecie. Bo po wpisaniu has艂a 鈥減izza鈥 dostaniecie wyniki z 艁odzi, Stan贸w Zjednoczonych i Krakowa. Wszak偶e przegl膮darka nie zna naszej geolokalizacji.

Wygoda za sprzeda偶 naszych danych. Szybkie 偶ycie za sprzeda偶 naszych danych.

Przyk艂ad tego jak mo偶na je wykorzysta膰, to chocia偶by kryzys Cambridge Analytica na Facebooku. Z drugiej strony ja sama jestem ekshibicjonistk膮 danych w Internecie. Licz臋 si臋 z tym, czy mo偶e to zaowocowa膰, ale podchodz臋 do tego w 艣wiadomy spos贸b.

Jednocze艣nie poniek膮d b臋d膮c przera偶on膮, jak dane o mnie mo偶na wykorzysta膰. I jak ja robi臋 to na co dzie艅 z danymi innych dzia艂aj膮c w marketingu.
Psss. Co ciekawe, w skali roku posiadaj膮c konto na Facebooku, naszymi danymi wypracowujemy dla Facebooka oko艂o 20 – 30 dolar贸w.

Zobacz te偶: Content interaktywny聽

6. Bezpiecze艅stwo.

Wy艂udzenia, przej臋cia kont, kradzie偶e, cyberataki. A dodatkowo teorie spiskowe, dezinformacja, pedofilia i inne przest臋pstwa w sieci.

Sama nie potrafi臋 si臋 przed wszystkim uchroni膰. Ale staram si臋. Tak jak codziennie kto艣 mo偶e nas okra艣膰, tak codziennie zamykamy drzwi na klucz. Podobnie powinno by膰 z Internet i w podobnych kategoriach powinni艣my go traktowa膰.

Mie膰 艣wiadomo艣膰 niebezpiecze艅stw, ale nie ulega膰 panice.
Sprawdza膰 dwa razy. Walczy膰 z fake newsami. Polecam podr臋cznik online 鈥淪top dezinformacji鈥. KLIK
Zmienia膰 has艂o raz w miesi膮cu
Tworzy膰 trudne has艂a. Te z 鈥123鈥 i wykrzyknikami wcale takie nie s膮.
Trzyma膰 has艂a w p臋ku kluczy, nie zapisywa膰 ich gdzie popadnie.
Nie wrzuca膰 do sieci adresu mieszkania jednocze艣nie informuj膮c o wyje藕dzie na wakacje. Tym bardziej nie wrzuca膰 zdj臋膰 bilet贸w na koncerty, kart kredytowych, dowodu czy potwierdzenia szczepienia.
Czyta膰 o tym jak ustrzec si臋 przed niebezpiecze艅stwami (np. tutaj KLIK) i wprowadza膰 te rozwi膮zania w 偶ycie.
W艂膮cza膰, gdzie si臋 da uwierzytelnianie dwusk艂adnikowe.

7. Edukacja

Finalnie to wszystko powi膮zane jest z edukacj膮. Nie powiem, 偶e powinni艣my edukowa膰 si臋 ca艂y czas i ze wszystkich mo偶liwych 藕r贸de艂 (przebod藕cowanie), ale jednak powinni艣my to robi膰.

Edukujmy siebie. A potem nasze dzieci i rodzic贸w. Wp艂ywajmy na systemowe zmiany. Zaj臋膰 praktycznych z nowych medi贸w i internetu w szko艂ach nam trzeba.

8. To praca

A b臋d膮c przy edukacji, edukujmy siebie i dzieci z zakresu tego, z czym wi膮偶e si臋 PRACA influencera. Tak, to praca. Ci臋偶ka. Oczywi艣cie, to nie bycie lekarzem, stra偶akiem czy piel臋gniark膮. Ale r贸wnie偶 potrafi da膰 w ko艣膰. A ja ponownie powtarzam: nie warto艣ciujmy.

Ale skoro to praca, wymaga r贸wnie偶 pewnych narz臋dzi. Influencer to nie wydmuszka, kt贸ra zarabia na tym, 偶e jest. Tak by艂o by膰 mo偶e kiedy艣. Musimy co艣 wiedzie膰, posiada膰 pasj臋, zna膰 si臋. Do tego dochodz膮 chocia偶by wszystkie aspekty prawne.

Ile偶 to razy Ty potraktowa艂e艣 prac臋 influencera jako co艣 mia艂kiego, co m贸g艂by robi膰 ka偶dy? Mnie si臋 zdarza艂o.

9. Ba艅ki wiedzy.

Nie dziwi mnie natomiast, 偶e o wielu tych rzeczach nie wiemy. 呕yjemy w ba艅kach wiedzy. Docieraj膮 do nas tre艣ci podobne do tych, kt贸re wcze艣niej ogl膮dali艣my i widzie膰 chcemy. Obracamy si臋 w naszej spo艂eczno艣ci wsp贸lnych pogl膮d贸w. A do pogl膮d贸w innych zagl膮damy tylko wtedy, gdy chcemy co艣 skrytykowa膰. Nie potrafimy dyskutowa膰. Boimy si臋 wyra偶a膰 opinie, chyba 偶e czujemy si臋 anonimowi.

Zastan贸w si臋, w jak膮 ba艅k臋 wiedzy Ty wpad艂e艣_a艣?

A p贸藕niej poszukaj na YouTubie tego, czego nie szuka艂e艣_a艣 nigdy wcze艣niej. Wejd藕 na stron臋 na Facebooku czy Instagramie osoby o zupe艂nie innych pogl膮dach, ni偶 Twoje. Spr贸buj wyszukiwa膰 tre艣ci w Google przez incognito.

Rozmawiaj.

Chyba 偶e, ponownie, mia艂oby to wp艂yn膮膰 negatywnie na Twoj膮 psychik臋.

10.Dychotomia.

Media spo艂eczno艣ciowe i Internet zdecydowanie nie s膮 z艂e. Nie s膮 te偶 dobre. S膮 jak ludzie. Kolorowe. Szare. Zwa艂 jak zwa艂. Sama mam do nich stosunek ambiwalentny. Ale nie wyobra偶am sobie bez nich 偶ycia. Oczywi艣cie w kontrolowany, odpowiedzialny spos贸b.

A jakie s膮 Twoje spostrze偶enia? Daj mi zna膰!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Zobacz tak偶e
Jak budowa膰 spo艂eczno艣膰 wok贸艂 marki?
21.03.2023

Jak budowa膰 spo艂eczno艣膰 wok贸艂 marki?

Komunikacja z odbiorcami diametralnie zmienia艂a si臋 na przestrzeni lat, a raczej dekad. Od monologu przez dialog po trialog 鈥 wielop艂aszczyznowe dyskusje pomi臋dzy internetowymi spo艂eczno艣ciami, do kt贸rych marka mo偶e do艂膮czy膰.

W艂asna firma od 7 lat [WNIOSKI]
8.08.2022

W艂asna firma od 7 lat [WNIOSKI]

S膮 takie momenty, kt贸re zmuszaj膮 do refleksji. Niekoniecznie wielkie rocznice czy prze艂omowe momenty. U mnie by艂o to zwyk艂e “dzie艅 dobry” powiedziane przez m艂odego s膮siada. 艢wiadomo艣膰 up艂ywaj膮cego czasu.

Strona na Facebooku 鈥 jak zadba膰 o jej SEO?
5.04.2023

Strona na Facebooku – jak zadba膰 o jej SEO?

Zastanawia艂a艣_e艣 si臋 kiedy艣, 偶e Social Media maj膮 bardzo wiele wsp贸lnego z SEO? Strona na Facebooku lub YouTube to drugie najwi臋ksze wyszukiwarki na 艣wiecie, Pinterest opiera si臋 na s艂owach kluczowych, a opisy alternatywne na Instagramie mog膮 wp艂yn膮膰 na Twoje zasi臋gi.

Lubi臋 rozmawia膰. Du偶o. I na temat. 艢MIA艁O!

ZOBACZ MNIE NA INSTA