Archetyp marki – czy jest potrzebny?

Niezwykle ważny element strategii Twojej marki! Archetyp marki, to innymi słowy, uniwersalny wzorzec zachowań, oparty na podstawowych ludzkich pragnieniach.

Zagłębiając się w archetypy, możesz rozpoznać w nich swoich bliskich, rodzinę czy znajomych z pracy. Co najlepsze, znajome również będą wydawały Ci się archetypy, których osobiście nie znasz i nie miałeś styczności z takimi ludźmi. Dlaczego?
Za twórcę archetypów uważa się C.G. Junga. Twierdził, że wszyscy posiadamy zbiorową nieświadomość, która kieruje naszymi doświadczeniami oraz emocjami. To właśnie jest wyjaśnienie „znania” czegoś, czego wcześniej empirycznie poznać nie mogliśmy.

12 archetypów według Junga

Archetyp marki według Junga

Po co komu archetyp marki?

  1. Połączenie z odbiorcą — obecnie większość marek konkuruje pod względem samego produktu/usługi, ich wartości, korzyści czy ceny. Komunikacja może być wyróżnikiem. A bliskie relacje budują emocjonalne połączenie, które możemy osiągnąć dzięki dobremu wyborowi archetypu.
  2. Zróżnicowanie — strategie wyróżniania się na rynku i pozycjonowania wydają się mocno wyeksploatowane, a każda nowa firma ma trudniejszą sytuację, aby operować czymś wyjątkowym na konkurencyjnym polu. Archetypy pomogą Ci się wyróżnić.
  3. Spójność — pozwala Ci określić, w którą stronę powinna iść marka i utrzymywać spójną komunikację.
  4. Znajomość — rozpoznawanie tych archetypów jest „zaprogramowane” w ludzkim mózgu. Są zatem idealnym narzędziem podczas pozycjonowania marki i nadawania jej „ludzkiej twarzy”.

Jak szukać archetypów?

Zastanów się:

  • Jakie archetypy reprezentują Twoi odbiorcy?
  • Jaka jesteś Ty jako marka?

Nie musisz koncentrować się tylko na jednym. Możesz wybrać podstawowy (około 70% naszej marki) i archetyp wpływowy (30%). Chociaż mnie zdarzało się wybierać i dwa archetypy wpływowe.

Czy archetyp może zmieniać się w czasie? Oczywiście! W całym cyklu życia produktu. Tak jak i ludzie się zmieniają, tak w czasie istnienia firmy mogą zmieniać się archetypy.

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Nazwa Twojej marki krok po kroku [NAMING]
8.08.2022

Nazwa Twojej marki krok po kroku [NAMING]

Pierwsza rzecz, do której siadamy tworząc markę i otwierając biznes, to często wymyślenie nazwy dla firmy. Czy to dobra droga? Nie do końca. About Latest Posts Anna Ledwoń-BlachaCo-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays.

Marketingowa wiedza – skąd ją brać?
8.08.2022

Marketingowa wiedza – skąd ją brać?

Zawód marketera może nigdy się nie znudzić. Pracujemy z różnymi markami, branżami, każdy dzień może być wyzwaniem. Z drugiej strony to również często nudne i powtarzalne rzeczy robione w excelu oraz niekończące się pozyskiwanie wiedzy.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA