Archetyp marki – czy jest potrzebny?

Niezwykle wa偶ny element strategii Twojej marki! Archetyp marki, to innymi s艂owy,聽uniwersalny wzorzec zachowa艅, oparty na podstawowych ludzkich pragnieniach.

Zag艂臋biaj膮c si臋 w archetypy, mo偶esz rozpozna膰 w nich swoich bliskich, rodzin臋 czy znajomych z pracy.聽Co najlepsze, znajome r贸wnie偶 b臋d膮 wydawa艂y Ci si臋 archetypy, kt贸rych osobi艣cie nie znasz i nie mia艂e艣 styczno艣ci z takimi lud藕mi. Dlaczego?
Za tw贸rc臋 archetyp贸w uwa偶a si臋 C.G. Junga. Twierdzi艂, 偶e wszyscy posiadamy zbiorow膮 nie艣wiadomo艣膰, kt贸ra kieruje naszymi do艣wiadczeniami oraz emocjami. To w艂a艣nie jest wyja艣nienie 鈥瀦nania鈥 czego艣, czego wcze艣niej empirycznie pozna膰 nie mogli艣my.

12 archetyp贸w wed艂ug Junga

Archetyp marki wed艂ug Junga

Po co komu archetyp marki?

  1. Po艂膮czenie z odbiorc膮 鈥 obecnie聽wi臋kszo艣膰 marek konkuruje pod wzgl臋dem samego produktu/us艂ugi, ich warto艣ci, korzy艣ci czy ceny. Komunikacja mo偶e by膰 wyr贸偶nikiem. A bliskie relacje buduj膮 emocjonalne po艂膮czenie, kt贸re mo偶emy osi膮gn膮膰 dzi臋ki dobremu wyborowi archetypu.
  2. Zr贸偶nicowanie 鈥 strategie wyr贸偶niania si臋 na rynku i pozycjonowania wydaj膮 si臋 mocno wyeksploatowane, a ka偶da nowa firma ma trudniejsz膮 sytuacj臋, aby operowa膰 czym艣 wyj膮tkowym na konkurencyjnym polu. Archetypy pomog膮 Ci si臋 wyr贸偶ni膰.
  3. Sp贸jno艣膰 鈥 pozwala Ci okre艣li膰, w kt贸r膮 stron臋 powinna i艣膰 marka i utrzymywa膰 sp贸jn膮 komunikacj臋.
  4. Znajomo艣膰 鈥 rozpoznawanie tych archetyp贸w jest 鈥瀦aprogramowane鈥 w ludzkim m贸zgu. S膮 zatem idealnym narz臋dziem podczas pozycjonowania marki i nadawania jej 鈥瀕udzkiej twarzy鈥.

Jak szuka膰 archetyp贸w?

Zastan贸w si臋:

  • Jakie archetypy reprezentuj膮 Twoi odbiorcy?
  • Jaka jeste艣 Ty jako marka?

Nie musisz koncentrowa膰 si臋 tylko na jednym. Mo偶esz wybra膰 podstawowy (oko艂o 70% naszej marki) i archetyp wp艂ywowy (30%). Chocia偶 mnie zdarza艂o si臋 wybiera膰 i dwa archetypy wp艂ywowe.

Czy archetyp mo偶e zmienia膰 si臋 w czasie? Oczywi艣cie!聽W ca艂ym cyklu 偶ycia produktu. Tak jak i ludzie si臋 zmieniaj膮, tak w czasie istnienia firmy mog膮 zmienia膰 si臋 archetypy.

Anna Ledwo艅 Blacha

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Zobacz tak偶e
Analityka w social mediach 鈥 podstawy
6.05.2023

Analityka w social mediach – podstawy

Jak to jest z t膮 analityk膮 w social mediach? Mam wra偶enie, 偶e 偶yjemy w swoistego rodzaju ba艅kach i kl膮twie wiedzy. Z jednej strony m贸wimy o zaawansowanej analityce, algorytmach, marketingu nap臋dzanego danymi czy Big Data.

Czego nie dodawa膰 na Facebooka?
10.05.2023

Czego nie dodawa膰 na Facebooka?

Czy na Facebooka mo偶na wrzuca膰 wszystko? Czy jest tre艣膰, kt贸rej nie powinno si臋 tam publikowa膰? Wiedza o tym, jakiego contentu Facebook “nie lubi” to niezwykle przydatna wiedza. Dowiedz si臋, jak nie denerwowa膰 algorytmu.

Lubi臋 rozmawia膰. Du偶o. I na temat. 艢MIA艁O!

ZOBACZ MNIE NA INSTA