Brak kobiet na marketingowych scenach?

Problem braku specjalistek (marketerek) w mediach czy na marketingowych i biznesowych scenach poruszany jest od dawna. I co ważne: od jakiegoś czasu dyskurs nabiera rozpędu i doczekaliśmy się zmian.

Kolega zapytał mnie niedawno dlaczego nie ma kobiet na scenach (Panowie też zauważają problem!). Więc zaczęłam “rozkminiać”. Na bazie otoczenia. Znajomych. Doświadczeń. Badań. Zapytałam swoje otoczenie, grupę Laski z branży, specjalistki, które znam. Wnioski? Poniżej. Czekam na Wasze! Jestem maksymalnie ciekawa opinii.

  1. Brak kobiet na scenach rodzi brak kobiet na scenach. Nie ma reprezentacji kobiet, widzimy samych mężczyzn, nie mamy wzorca, inspiracji, benchmarku. Poza tym niezaprzeczalnie działamy na zasadzie “owczego pędu”. Prościej wystawić dziesiąty komentarz, niż pierwszy. Tutaj działa to podobnie tylko na szerszą skalę.
  2. Kobiety czują, że zapraszane są tylko i wyłącznie ze względu na PR, parytety i dyskurs, a nie ze względu na swoje doświadczenie, wiedzę, umiejętności. Synergia jest ważna! Zarówno myślenie o reprezentacji kobiet na scenie, ale jednocześnie o kompetencjach. Nie o parytety za wszelką cenę tutaj chodzi. Dodatkowo to też kwestia komunikatu, którym zapraszamy.
  3. Rodzina i wychowywanie dzieci często nie pozwalają nam na wyjazdy na konferencje czy poświęcenie się oprócz pracy tego typu aktywności. Nie zawsze jest możliwość. Dziecko zachoruje – często zostaje z nim mama. Co oczywiście jest kwestią kulturową / podejścia do wychowania dzieci czy po prostu uczuć i emocji. I finalnie realnej niemożliwości.
  4. Jest możliwość, ale jest też ostracyzm. “W domu siedzieć, dziecko chować, nie po konfach latać”. To nadal istnieje.
  5. Dziewczynki częściej słyszą “nie wychylaj się, bądź grzeczna, dzieci i ryby głosu nie mają”. Tego typu uwarunkowania kulturowe nie sprzyjają stawaniu na scenie.
  6. Nawiązując do punktu 1. “ciągle te same gęby” i efekt “top of mind”. Jak organizator_ka szuka prelegentów w danej tematyce, to do głowy przychodzą cały czas mężczyźni. Też się na tym łapię, gdy szukam osób do wystąpienia na CRASH Mondays. Dodatkowo lubimy najbardziej to co najczęściej widzimy i to budzi nasze zaufanie (efekt czystej ekspozycji).
  7. A szukanie inkluzywne naprawdę zajmuje kilka razy więcej czasu niejednokrotnie. Czasami się nam nie chce, czasami nie mamy czasu, czasem po prostu o tym nie pomyślimy. Dodatkowo znane nazwiska sprzedają konferencje. A znane nazwiska, to częściej mężczyźni.
  8. Syndrom oszusta. Badania mówią, że kobiety dosięga on częściej. Co pewnie też ma uwarunkowania społeczne i kulturowe. Więcej o syndromie.
  9. Kobiety ocenia się po wyglądzie. Niestety. Ktoś mnie kiedyś shejtował, że chujowa ze mnie ekspertka, bo mam szminkę rozmazaną. To nie jest miły komunikat, szczególnie na początku drogi.
  10. To że kobiety “nie chcą” dotyczy każdej płci. Tak samo jak w każdej dziedzinie są ekspertki i eksperci.
  11. Brak konstruktywnego feedbacku po zgłoszeniu się na wydarzenie, event, konferencję. Często brak jakiekolwiek odpowiedzi. Co nie pozwala wyciągać wniosków. (Zresztą to dotyczy wszystkich płci).

Moje rozwiązanie? Zapraszanie kobiet i m ężczyzn, występowanie na scenie, a dodatkowo baza ekspertek, którą stworzyłam i do której możesz się dodać (będąc kobietą) albo znaleźć  swoją specjalistkę. KLIK

A Ty co o tym myślisz? I jakie dobre rady możesz dać przyszłym i obecnym prelegentkom?

Zobacz także
It’s ⚠️ Time to BeReal. ⚠️
5.10.2022

It’s ⚠️ Time to BeReal. ⚠️

BeReal to aplikacja społecznościowa, która w swoich założeniach i dostępnych funkcjach w 100% opiera się na autentyczności. “Everyday at a different time, everyone is notified simultaneously to capture and share a photo in 2 minutes.

Rok nauki, wiedzy i procesów
30.11.2022

Rok nauki, wiedzy i procesów

Podsumowanie roku zawsze mnie przerażało. Jako przedsiębiorczyni czułam się zobligowana dołączyć do tego grona osób, które swój biznes w ten sposób podsumowują. Nieważne: chcę czy nie. Oczywiście to były tylko moje przekonania. I wpływ Social Media.

Zarządzanie sobą w czasie [PORADY]
8.08.2022

Zarządzanie sobą w czasie [PORADY]

Często dostaję pytania: Anno, jak Ty to robisz, że tyle ogarniasz i masz czas wolny? Spieszę zatem z odpowiedzią: odpowiednie zarządzanie sobą w czasie! Być może moje sposoby, metody i narzędzia będą dla Was przydatne.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA