Burza mózgów z głową 🧠

Bierzesz udział albo organizujesz burze mózgów? Pewnie sam_a zauważasz, że często są nieefektywne. Wbrew pozorom burza mózgów to nie jest spotkanie na zasadzie “a teraz siadamy i generujemy jak najwięcej pomysłów”. Musi mieć swoje określone ramy, proces i schematy.

Zasady efektywnej burzy mózgów

Idealnie, jeżeli w burzy mózgów bierze udział nie więcej niż 10 osób, wg mnie optymalna liczba to 6 razem z facylitatorem (osobą organizującą taką burzę). Idealnie, jeżeli grono takie jest interdyscyplinarne: różne działy, różne doświadczenie, różny zakres obowiązków. Czasem to księgowa może wpaść na rewelacyjny pomysł. A osoba z większym doświadczeniem rozwinąć dostosowany do dzisiejszych czasów pomysł osoby z Pokolenia Z.

Każda osoba w grupie musi czuć się bezpiecznie, miejsce i otoczenie (nieważne online czy offline) musi być tzw. #safespace. Poczucie bezpieczeństwa podczas burzy mózgów to ważny aspekt, o którym często się zapomina. Tylko wtedy ludzie będą w stanie w nieskrępowany sposób wyrażać i zgłaszać swoje pomysły.

Niezwykle ważne jest, aby organizator_ka burzy już na początku przedstawił_a jej scenariusz i zasady działania, a finalnie scenariusza pilnowała. Zaangażować się w procesie ma każdy, to oznacza, że każda osoba zobligowana jest do wygenerowania chociaż jednego pomysłu. Każdy powinien mieć również czas na przemyślenie idei. A później czas na to, aby pozwolić się ideom rozwijać podczas dyskusji.

Koniecznym jest unikanie wszelakiego typu rozpraszaczy. W przypadku spotkania na żywo dobrym pomysłem jest zakaz używania telefonów, w przypadku spotkania online wybranie rozwiązania, które najmniej rozprasza uczestników.

Burza mózgów krok po kroku

  1.  Przygotuj pokój spotkań. (Online albo offline. Brak rozpraszaczy, każdy musi być zapoznany z narzędziem. Dobrym pomysłem jest Mural albo Miro. Pamiętaj! Narzędzie jest dla Ciebie, nie Ty dla narzędzia)
  2.  Zbierz ludzi o różnych kompetencjach. Interdyscyplinarne grono.
  3. Krótka rozgrzewka jest dobra. Zróbcie “testową” burzę na bardzo luźny temat.
  4. Przedstaw scenariusz, zasady i cel spotkania.
  5. Poproś o zgłaszanie pomysłów, każdy minimum 1!
  6. Zbierz i omów wszystkie pomysły.
  7. Wybierzcie wspólnie najbardziej wartościowe.
  8. Udokumentuj całość. Np. zdjęcie, screen, plik.
  9. Podsumuj całość wszystkim zainteresowanym, najlepiej mailowo.

Jakie techniki możesz wykorzystać do realizacji burzy mózgów?

Oczywiście, nie musisz żadnej! I często działam po prostu krok po kroku tak jak wyżej ze swoimi klientami. Możesz również wykorzystać poniższe:

  • Technika Walta Disneya, gdzie uczestnicy burzy wcielają się w trzy role: marzyciela, krytyka, realisty i w tym nastawieniu generują pomysły.
  • Kapelusze De Bono, czyli wcielenie się w 6 sposobów myślenia. Niebieski kapelusz, kontrola procesu. Żółty kapelusz, korzyści i szanse. Czerwony kapelusz: emocje. Czarny kapelusz: ryzyka i zagrożenia. Biały kapelusz, fakty. Zielony kapelusz, pomysły i kreatywność. W zależności od tego jaki kapelusz “założymy na głowę”, takie pomysły realizujemy i wytwarzamy podczas burzy.
  • Możesz również pracować na tzw. karcie selekcji pomysłów, gdzie pomysły dzielicie na “zapominamy”, “na później” i “rozwijamy”.

A ty jak przeprowadzasz burze mózgów w swoich organizacjach?

Zobacz także
Marketingowa wiedza – skąd ją brać?
8.08.2022

Marketingowa wiedza – skąd ją brać?

Zawód marketera może nigdy się nie znudzić. Pracujemy z różnymi markami, branżami, każdy dzień może być wyzwaniem. Z drugiej strony to również często nudne i powtarzalne rzeczy robione w excelu oraz niekończące się pozyskiwanie wiedzy.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA