Burza mózgów z głową 🧠

Bierzesz udział albo organizujesz burze mózgów? Pewnie sam_a zauważasz, że często są nieefektywne. Wbrew pozorom burza mózgów to nie jest spotkanie na zasadzie “a teraz siadamy i generujemy jak najwięcej pomysłów”. Musi mieć swoje określone ramy, proces i schematy.

Zasady efektywnej burzy mózgów

Idealnie, jeżeli w burzy mózgów bierze udział nie więcej niż 10 osób, wg mnie optymalna liczba to 6 razem z facylitatorem (osobą organizującą taką burzę). Idealnie, jeżeli grono takie jest interdyscyplinarne: różne działy, różne doświadczenie, różny zakres obowiązków. Czasem to księgowa może wpaść na rewelacyjny pomysł. A osoba z większym doświadczeniem rozwinąć dostosowany do dzisiejszych czasów pomysł osoby z Pokolenia Z.

Każda osoba w grupie musi czuć się bezpiecznie, miejsce i otoczenie (nieważne online czy offline) musi być tzw. #safespace. Poczucie bezpieczeństwa podczas burzy mózgów to ważny aspekt, o którym często się zapomina. Tylko wtedy ludzie będą w stanie w nieskrępowany sposób wyrażać i zgłaszać swoje pomysły.

Niezwykle ważne jest, aby organizator_ka burzy już na początku przedstawił_a jej scenariusz i zasady działania, a finalnie scenariusza pilnowała. Zaangażować się w procesie ma każdy, to oznacza, że każda osoba zobligowana jest do wygenerowania chociaż jednego pomysłu. Każdy powinien mieć również czas na przemyślenie idei. A później czas na to, aby pozwolić się ideom rozwijać podczas dyskusji.

Koniecznym jest unikanie wszelakiego typu rozpraszaczy. W przypadku spotkania na żywo dobrym pomysłem jest zakaz używania telefonów, w przypadku spotkania online wybranie rozwiązania, które najmniej rozprasza uczestników.

Burza mózgów krok po kroku

  1.  Przygotuj pokój spotkań. (Online albo offline. Brak rozpraszaczy, każdy musi być zapoznany z narzędziem. Dobrym pomysłem jest Mural albo Miro. Pamiętaj! Narzędzie jest dla Ciebie, nie Ty dla narzędzia)
  2.  Zbierz ludzi o różnych kompetencjach. Interdyscyplinarne grono.
  3. Krótka rozgrzewka jest dobra. Zróbcie “testową” burzę na bardzo luźny temat.
  4. Przedstaw scenariusz, zasady i cel spotkania.
  5. Poproś o zgłaszanie pomysłów, każdy minimum 1!
  6. Zbierz i omów wszystkie pomysły.
  7. Wybierzcie wspólnie najbardziej wartościowe.
  8. Udokumentuj całość. Np. zdjęcie, screen, plik.
  9. Podsumuj całość wszystkim zainteresowanym, najlepiej mailowo.

Jakie techniki możesz wykorzystać do realizacji burzy mózgów?

Oczywiście, nie musisz żadnej! I często działam po prostu krok po kroku tak jak wyżej ze swoimi klientami. Możesz również wykorzystać poniższe:

  • Technika Walta Disneya, gdzie uczestnicy burzy wcielają się w trzy role: marzyciela, krytyka, realisty i w tym nastawieniu generują pomysły.
  • Kapelusze De Bono, czyli wcielenie się w 6 sposobów myślenia. Niebieski kapelusz, kontrola procesu. Żółty kapelusz, korzyści i szanse. Czerwony kapelusz: emocje. Czarny kapelusz: ryzyka i zagrożenia. Biały kapelusz, fakty. Zielony kapelusz, pomysły i kreatywność. W zależności od tego jaki kapelusz “założymy na głowę”, takie pomysły realizujemy i wytwarzamy podczas burzy.
  • Możesz również pracować na tzw. karcie selekcji pomysłów, gdzie pomysły dzielicie na “zapominamy”, “na później” i “rozwijamy”.

A ty jak przeprowadzasz burze mózgów w swoich organizacjach?

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Czego nie dodawać na Facebooka?
10.05.2023

Czego nie dodawać na Facebooka?

Czy na Facebooka można wrzucać wszystko? Czy jest treść, której nie powinno się tam publikować? Wiedza o tym, jakiego contentu Facebook “nie lubi” to niezwykle przydatna wiedza. Dowiedz się, jak nie denerwować algorytmu.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA