Bierzesz udział albo organizujesz burze mózgów? Pewnie sam_a zauważasz, że często są nieefektywne. Wbrew pozorom burza mózgów to nie jest spotkanie na zasadzie “a teraz siadamy i generujemy jak najwięcej pomysłów”. Musi mieć swoje określone ramy, proces i schematy.
Zasady efektywnej burzy mózgów
Idealnie, jeżeli w burzy mózgów bierze udział nie więcej niż 10 osób, wg mnie optymalna liczba to 6 razem z facylitatorem (osobą organizującą taką burzę). Idealnie, jeżeli grono takie jest interdyscyplinarne: różne działy, różne doświadczenie, różny zakres obowiązków. Czasem to księgowa może wpaść na rewelacyjny pomysł. A osoba z większym doświadczeniem rozwinąć dostosowany do dzisiejszych czasów pomysł osoby z Pokolenia Z.
Każda osoba w grupie musi czuć się bezpiecznie, miejsce i otoczenie (nieważne online czy offline) musi być tzw. #safespace. Poczucie bezpieczeństwa podczas burzy mózgów to ważny aspekt, o którym często się zapomina. Tylko wtedy ludzie będą w stanie w nieskrępowany sposób wyrażać i zgłaszać swoje pomysły.
Niezwykle ważne jest, aby organizator_ka burzy już na początku przedstawił_a jej scenariusz i zasady działania, a finalnie scenariusza pilnowała. Zaangażować się w procesie ma każdy, to oznacza, że każda osoba zobligowana jest do wygenerowania chociaż jednego pomysłu. Każdy powinien mieć również czas na przemyślenie idei. A później czas na to, aby pozwolić się ideom rozwijać podczas dyskusji.
Koniecznym jest unikanie wszelakiego typu rozpraszaczy. W przypadku spotkania na żywo dobrym pomysłem jest zakaz używania telefonów, w przypadku spotkania online wybranie rozwiązania, które najmniej rozprasza uczestników.
Burza mózgów krok po kroku
- Przygotuj pokój spotkań. (Online albo offline. Brak rozpraszaczy, każdy musi być zapoznany z narzędziem. Dobrym pomysłem jest Mural albo Miro. Pamiętaj! Narzędzie jest dla Ciebie, nie Ty dla narzędzia)
- Zbierz ludzi o różnych kompetencjach. Interdyscyplinarne grono.
- Krótka rozgrzewka jest dobra. Zróbcie “testową” burzę na bardzo luźny temat.
- Przedstaw scenariusz, zasady i cel spotkania.
- Poproś o zgłaszanie pomysłów, każdy minimum 1!
- Zbierz i omów wszystkie pomysły.
- Wybierzcie wspólnie najbardziej wartościowe.
- Udokumentuj całość. Np. zdjęcie, screen, plik.
- Podsumuj całość wszystkim zainteresowanym, najlepiej mailowo.
Jakie techniki możesz wykorzystać do realizacji burzy mózgów?
Oczywiście, nie musisz żadnej! I często działam po prostu krok po kroku tak jak wyżej ze swoimi klientami. Możesz również wykorzystać poniższe:
- Technika Walta Disneya, gdzie uczestnicy burzy wcielają się w trzy role: marzyciela, krytyka, realisty i w tym nastawieniu generują pomysły.
- Kapelusze De Bono, czyli wcielenie się w 6 sposobów myślenia. Niebieski kapelusz, kontrola procesu. Żółty kapelusz, korzyści i szanse. Czerwony kapelusz: emocje. Czarny kapelusz: ryzyka i zagrożenia. Biały kapelusz, fakty. Zielony kapelusz, pomysły i kreatywność. W zależności od tego jaki kapelusz “założymy na głowę”, takie pomysły realizujemy i wytwarzamy podczas burzy.
- Możesz również pracować na tzw. karcie selekcji pomysłów, gdzie pomysły dzielicie na “zapominamy”, “na później” i “rozwijamy”.
A ty jak przeprowadzasz burze mózgów w swoich organizacjach?
- Czy generator tekstu AI to dobry pomysł? - 2023-08-17
- Strategia marketingowa – jakie błędy najczęściej popełniamy? - 2023-08-09
- Employer branding, czyli co ma HR do marketingu - 2023-07-26