Content interaktywny

A Ty którą czarodziejką z księżyca jesteś? Opcjonalnie: jakim rodzajem chleba jesteś? Kto z nas nie wypełnił nigdy tego typu testu niech pierwszy rzuci kamieniem. I nie ma w tym nic dziwnego. Tego typu treści maksymalnie angażują. Nie tylko swoją tematyką, ale i przyjemną formą. A przede wszystkim interaktywną formą.

Często uciekamy przed interaktywnymi formami contentu, boimy się ich jako czegoś skomplikowanego, kosztownego i maksymalnie innowacyjnego. Nic bardziej mylnego. Interaktywny content marketing towarzyszy nam praktycznie od początku kampanii digital marketingowych, chociaż często po prostu nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Czym zatem interaktywny content marketing jest?

To wszystkie formy contentu, które angażują użytkownika do wykonania konkretnego zadania. A przede wszystkim treści, z którymi użytkownik może wejść w interakcję: kliknąć, “zeswpiować”, przesunąć, wypełnić, wstukać i inne podobne. Wszelakiego typu quizy, ankiety, filmy 360 czy nawet infografiki, które scrollujemy – są częścią interaktywnego contentu.

Obecnie aż (albo dopiero) 53% marketerów wykorzystuje tego typu treści. (Źródło: Content Marketing Institute and Ion Interactive) Na zalety jego wykorzystania wskazują chociażby same statystyki. 93% marketerów zgodziło się, że to niezwykle efektywna forma edukacji Klientów (Inc.), a 81% zgadza się, że tego typu content działa zdecydowanie lepiej w przyciąganiu uwagi konsumenta, aniżeli wykorzystywanie contentu statycznego. (Content Marketing Institute and Ion Interactive). Interaktywny content potrafi wygenerować również dwa razy więcej konwersji. (Demand Metric). Niestety statystyk z polskiego rynku nie posiadamy.

Ponadto treści interaktywne:

  • angażują użytkownika do wykonania konkretnego działania. Wejścia w interakcję. Podobnie jak w aplikacjach. Dlatego również często interaktywny content marketing i jego formaty nazywa się bardzo prostymi aplikacjami.
  • rozmowa z konsumentem, nie tylko monolog, ale przede wszystkim dialog, w którym słuchamy naszego odbiorcy są kluczowe w dzisiejszym marketingu. Tego typu treści to umożliwiają i pogłębiają.
  • 53% marketerów przyznało, że korzysta z takich treści. Czyli praktycznie cała połowa: nie. Wykorzystywanie interaktywności może dać nam przewagę konkurencyjną, wyróżnić nas i dodać pewien efekt świeżości do naszych działań.
  • obecne Social Media walczą o czas antenowy jak kiedyś telewizja. O jak najdłuższe utrzymanie użytkownika w platformie. Pomagając w tym sprawiamy, że algorytm “patrzy na nas łaskawszym okiem”.  Podobnie jest zresztą naszymi celami związanymi ze stroną www. Zależy nam (w większości przypadków) na czasie spędzonym na stronie przez użytkownika. W obu przypadkach content interaktywny przyczynia się do tego typu wzrostów.
  • w psychologii wywierania wpływu mamy jedną z reguł mówiącą o zaangażowaniu i konsekwencji. To metoda polegająca na zaangażowaniu użytkownika w daną czynności, aby później był bardziej skłonny do wykonania postawionego przed nami zadania (np. zakupu). Na etapie zaangażowania jak najbardziej możemy wykorzystać treści interaktywne.
  • treści tego typu wpływają również na ogólny odbiór strony przez użytkownika, zatem wpływają na pozytywny User Experience.
  • interaktywny content, to więcej feedbacku od naszych Klientów i potencjalnych Klientów oraz sposób na pozyskiwanie wiedzy o konsumentach.
  • dobry pomysł, innowacyjny (niekoniecznie w formie, ale przekazie), który świetnie trafia w potrzeby odbiorców może wpłynąć na nasze off page SEO i zwiększenie linków przychodzących do witryny.

Lista zalet jest dużo dłuższa, ale myślę, że już w tym momencie czujesz się przekonany, że content interaktywny warto tworzyć i wykorzystywać.

Jakie są rodzaje contentu interaktywnego?

1.Quizy.

Jeden z najpopularniejszych, ale i najstarszych formatów, który przeszedł drogę z offline do online. Chociaż i dzisiaj chętnie wypełniamy je w drukowanych magazynach (o ile już je kupimy). Quizy możemy zaimplementować na swojej stronie internetowej, wysłać w newsletterze bądź wykorzystać do ich stworzenia Instagram Stories (obecnie jeden z najbardziej angażujących formatów w tym medium). Same quizy wpływają na zaangażowanie użytkownika w kanale dystrybucji, w którym się znalazły. Mogą posłużyć jako narzędzie do pozyskiwania leadów – wyniki odbiorca otrzyma dopiero po pozostawieniu swojego maila.

Wpływają również na zasięg naszej marki (quizy lubiane przez grupę docelową są chętnie udostępniane dalej). Mogą również ustrzec nas przed klątwą wiedzy i być sprawdzianem wiedzy naszych użytkowników przed kolejną partią tworzonego przez nasz contentu edukacyjnego. Często tworzyć chcemy rzeczy wielkie, podczas gdy użytkownicy nie mają wiedzowych fundamentów. Są również jedną z dróg do przekonania Klienta do zakupu danego produktu, jak chociażby quizy związane z wyborem koloru włosów czy odpowiedniej farby zakończone rekomendację konkretnego produktu. (https://www.garnierusa.com/my-shade-selector).


Z jakich narzędzi skorzystać?
  • Instagram Stories – dotrzesz do swojej obecnej grupy odbiorców, intuicyjne, proste w obsłudze.
  • https://4screens.net/  – zaawansowane narzędzie do tworzenia również innych formatów.
  • Wtyczki do WordPressa pozwalające na tworzenie quizów – mTouch Quiz, LearnDash czy Chained Quiz.
  • https://www.onlinequizcreator.com/pl/  – dostępne w języku polskim.
  • Mentimeter – pozwala na tworzenie prezentacji z interaktywnymi quizami (świetne narzędzie do wykorzystania podczas transmisji na żywo).
  • Kahoot! i Quizizz – najpopularniejsze aplikacje do tworzenia quizów wiedzowych, świetnie sprawdzają się również podczas wydarzeń na żywo. W ten sposób Kahoot do zorganizowania quizu podczas transmisji na żywo wykorzystała drogeria Pigment. Backstage tak zorganizowanego konkursu i urodzin znajdziesz pod tym linkiem: https://bit.ly/3Awk8Qu.

2. Ankiety.

Format dość bliski quizom, ale mający zgoła inny cel. Jednocześnie jedna z najprostszych i najstarszych form contentu interaktywnego. Pozwalają na:
  • poproszenie o opinie na temat Twoich produktów czy usług,
  • badanie preferencji grupy odbiorców,
  • zaangażowanie społeczności,
  • pomoc w wyborze produktu do zrabatowania czy produktu, który powinno wprowadzić się do oferty (działanie pro sprzedażowe),
  • pozwalają również na… określenie strategii tworzenia treści – oddajemy pewną “władzę” np. na temat publikowanych formatów czy kanałów dystrybucji odbiorcom.
Do tworzenia ankiet możesz wykorzystać narzędzia wymienione również wyżej, w tym Instagram Stories, ale i TypeForm (najpopularniejszy) czy Formularze Google. Najprostszą formą tworzenia ankiet są te tworzone w Social Media. Opcje taką daje nam LinkedIn, Instagram Stories, Twitter czy Grupy dyskusyjne na Facebooku.

3. Webinary podczas transmisji na żywo.

Content, który był jednym z najpopularniejszych podczas pandemii i w roku 2020. Ostatnimi czasy popularność webinarów nie jest aż tak duża jak rok temu, jednakże nie zapowiada się, aby taka forma treści miała zniknąć. Jeżeli mówimy o interaktywnym contencie najważniejszym jest, aby rzeczywiście był to to webinar podczas transmisji na żywo, a nie wcześniej nagrany materiał.  Chociaż i w tym przypadku mamy rozwiązania, które pozwalają nawet we wcześniej nagranym materiale dodać angażujące i interaktywne opcje jak ankiety czy zadawanie pytań, np. LiveWebinar.com.

Jednakże do prowadzenia transmisji na żywo często nie potrzebujemy narzędzi zewnętrznych. Możemy je przeprowadzać na TikToku, Instagamie, YouTubie czy Facebooku. Ten ostatni dał nam sporo natywnych funkcji służących do angażowania odbiorcy, jak wcześniej predefiniowane ankiety czy pytania, aby połączyć nasz zewnętrzny sprzęt, jakim jest aparat czy kamera, z komputerem możemy skorzystać z darmowego narzędzia, jakim jest OBS. A do poprowadzenia transmisji na żywo w kilku kanałach dystrybucji świetnie sprawdzi się Ecamm (narzędzie dostępne tylko na komputerach z systemem macOS, płatne) czy Streamyard – z dostępną opcją bezpłatną, jedno z najbardziej intuicyjnych i popularniejszych na rynku.

4. Kalkulatory i przeliczniki.

Jedna z najstarszych form contentu dostępna na stronach internetowych. Angażująca, wpływająca na czas spędzany na stronie oraz user experience. Może to być przelicznik proporcji na blogu kulinarnym, na stronach związanych z finansami i inwestycjami, świetne do wyceny usług, oszacowania kosztów projektu czy porównania produktów (działanie sprzedażowe). Jednym z popularniejszych kalkulatorów na rynku jest chociażby kalkulator wynagrodzeń na pracuj.pl.

5. Interaktywne infografiki.

Dobrze zrobiona infografika potrafi zwiększyć czas spędzany na stronie, zasięg mediowy naszej marki oraz liczbę linków przychodzących do naszej witryny. Dobra infografika, to również sposób na budowanie wizerunku eksperta i edukację społeczności czy ciekawe przedstawienie “nudnego raportu” albo danych. Jeszcze ciekawiej robi się gdy grafika się rusza, a użytkownik może wejść z nią w interakcję.

Przykład? Ależ proszę. Najlepiej, jeżeli skierujesz się pod tę stronę internetową https://bit.ly/3EEb26u . To świetna porcja contentu dla fanów muzyki. A może bardziej interesują Cię najbardziej popularne wpisy na Twitterze dotyczące ruchu #MeToo? I te można zwizualizować w dość ciekawy sposób. https://bit.ly/3nUBa7b.

Jak tworzyć tego typu treści? Tutaj muszę Cię zmartwić, nie ma prostych rozwiązań i potrzebny jest specjalista, a nie narzędzie. Ale możesz skorzystać z narzędzia Thinglink,  by podlinkować cokolwiek na swojej infografice. Bardziej zaawansowanym narzędziem jest D3js.org, które pozwoli Ci dodać interaktywne animacje do poszczególnej danej i wiele więcej.

A jakie są Twoje spostrzeżenia? Daj mi znać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media
15.02.2023

O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media

Musiałam wybrać temat na konferencję marketingową. Dość dużą. Zapytałam znajomych, Klientów, współpracowników – jaki temat? Zaproponowałam trzy, w tym jeden oparty na wyznaczani celów i KPI. Feedback? “Nuda, to się nie sprzeda, to nie jest sexy”.

Co to jest Real Time Marketing? Przykłady!
19.04.2023

Co to jest Real Time Marketing? Przykłady!

Dyskusji na temat tego co to jest Real Time Marketing, a czym też nie jest można odnaleźć w sieci tysiące. I cóż… nie do końca mają one sens. Głównie dlatego, że RTM to o wiele szersze pojęcie, niż Ci się wydaje. Zaraz wyjaśnię Ci dlaczego.

Zarządzanie sobą w czasie [PORADY]
8.08.2022

Zarządzanie sobą w czasie [PORADY]

Często dostaję pytania: Anno, jak Ty to robisz, że tyle ogarniasz i masz czas wolny? Spieszę zatem z odpowiedzią: odpowiednie zarządzanie sobą w czasie! Być może moje sposoby, metody i narzędzia będą dla Was przydatne.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA