Jak weryfikować marketingowe trendy?

Końcówka i początek roku, to okres wzmożonej aktywności, jeżeli chodzi o trendy. W jaki sposób z setek opracowań, podsumowań i list wybrać rzeczywiście te najbardziej wartościowe informacje i przewidywania?

Myśl w dłuższej perspektywie

Zapisuj trendy i źródła, które je podały (media, portale, eksperci), a następnie wracaj do tych opracowań za rok. Zweryfikuj, kto miał największą czy też najlepszą trafność. W kolejnych latach sięgaj głównie właśnie po te opracowania i materiały na temat przewidywania przyszłości w marketingu. Ja sama zapraszam Cię do takiej weryfikacji podczas webinaru, który organizuję.

Zadaj sobie kilka bardzo ważnych pytań

  1. Kto przewiduje trendy? Czy ta osoba w ogóle jest podpisana pod wypowiedzią czy całym artykułem? Jeżeli nie, nie ufaj temu, co tam znajdziesz. Dodatkowo sprawdź daną osobę pod kątem tego jakie są jej doświadczenia z forecastingiem i foresightem, a jednocześnie czy dziedzina w której przewiduje trendy jest powiązana z jej ekspertyzą czy codziennymi zadaniami zawodowymi i doświadczeniem.
  2. Na jakiej podstawie? Czy opisany trendy wynika z obserwacji, danych, zbioru opracowań innych ekspertów, z megatrendów? Jak dana osoba czy firma wyciągnęła wnioski na temat trendów? Czy to tylko wróżenie z fusów bez żadnych podstaw.
  3. Źródła, źródła, źródła. Raportów zagranicznych, statystyk, zagranicznych artykułów, raportów czy opracowań. Docieraj do tego, co było pierwsze: jajko czy kura.
  4. Czy to na pewno trend? A może jednak jedynie mrzonka, hype, chwilowa moda czy anomalia? Czy dane zjawisko ma wszystkie elementy trendu?

Trendy wyrastają jako innowacje odpowiadające na głębokie ludzkie potrzeby, zaspokajane w nowy, niespotykany dotychczas sposób.

5. Finalnie – czy to trend, który możesz wykorzystać. Czy jest z Twojego punktu widzenia istotny biznesowo i powiązany z Twoją grupą docelową? Jak możesz wykorzystać go w swoim biznesie i marketingu?

“Trendy wyrastają jako innowacje odpowiadające na głębokie ludzkie potrzeby, zaspokajane w nowy, niespotykany dotychczas sposób.”

trend

A Ty? Jak jeszcze weryfikujesz trendy? Koniecznie wpadnij do grupy dyskusyjnej na FB Tędy po trendy.  

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Człowiek kontra AI: Nowe horyzonty percepcji
12.04.2024

Człowiek kontra AI: Nowe horyzonty percepcji

W dobie cyfryzacji, granice między twórczością ludzką a sztuczną inteligencją (AI) stają się coraz bardziej zatarte. Eksperymenty przeprowadzone przez Neuroinsight Lab dostarczyły fascynujących wyników na temat tego, jak ludzki mózg reaguje na treści generowane przez AI.

Czego nie dodawać na Facebooka?
10.05.2023

Czego nie dodawać na Facebooka?

Czy na Facebooka można wrzucać wszystko? Czy jest treść, której nie powinno się tam publikować? Wiedza o tym, jakiego contentu Facebook “nie lubi” to niezwykle przydatna wiedza. Dowiedz się, jak nie denerwować algorytmu.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA