Zawód marketera może nigdy się nie znudzić. Pracujemy z różnymi markami, branżami, każdy dzień może być wyzwaniem. Z drugiej strony to również często nudne i powtarzalne rzeczy robione w excelu oraz niekończące się pozyskiwanie wiedzy. Kiedy wydaje nam się, że poznaliśmy jakąś dziedzinę albo narzędzie dogłębnie okazuje się, że wszystko zmienia się 180 stopni. Skąd zatem na początku jak i na późniejszym etapie pozyskiwać swoją wiedzę marketingową?
Efekty psychologiczne ważne w zawodowej pracy
Na początek, co jeszcze raz podkreślę, warto zrozumieć, że w tym zawodzie nauka nigdy się nie kończy. Sama świadomość tego pozwala być lepszym marketerem i rzeczywiście starać się na co dzień pogłębiać swoją wiedzę. Kiedy jesteś już ekspertem_ekspertką może zdarzyć się, że zderzysz się z syndromem oszusta. To również pojęcie, które warto poznać. Wyobrażenie, że odniosłaś_eś sukces tylko dzięki szczęściu, a nie dzięki talentowi czy kwalifikacjom. Szacuje się, że 70% ludzi go doświadcza. Może spowodować, że pracujesz i uczysz się coraz więcej i więcej. Ponad normę. Tok rozumowania wygląda następująco: “Nie zasługuje na to co mam i czuję się oszustką_em. Zatem muszę pracować więcej, aby udowodnić, że tak nie jest. Pracując więcej, osiągam większy sukces. Ponownie nie ufam temu, że to dzięki ciężkiej pracy, wiedzy i umiejętnościom.”
Z drugiej strony mamy również Efekt Krugera Dunninga. “Hipotetyczne zjawisko psychologiczne polegające na tym, że osoby niewykwalifikowane w jakiejś dziedzinie życia mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie, podczas gdy osoby wysoko wykwalifikowane mają tendencję do zaniżania oceny swoich umiejętności”.
Czyli mówiąc prościej, kiedy dopiero zaczynamy pracę w danej dziedzinie i coś zaczynamy potrafić i osiągać – często zdaje się nam, że wiemy wszystko.
Oba efekty nie sprzyjają naszemu zawodowemu jak i prywatnemu życiu oraz zaburzają proces pozyskiwania wiedzy czy osiągania sukcesu – niezależnie od tego jak go sobie zdefiniujemy.
Każdy pozyskuje wiedzę inaczej
Każdy z nas również wiedzę inaczej pozyskuje i inaczej się z nią obchodzi. Malcolm Gladwell w książce “Punkt przełomowy. O przyczynach wielkich zmian” dzielił ludzi na trzy kategorie:
- Mawen – człowiek, który kumuluje wiedzę na dany temat.
- Łącznik – osoba z rozległą bazą kontaktów. Wie, kto może pomóc w konkretnej sytuacji.
- Sprzedawca – potrafi przekonać do swoich racji praktycznie każdego.
Takie samo podejście mamy do wiedzy. Są Ci, którzy kumulują wiedzę, gromadzą linki w zakładkach, aplikacjach typu Pocket czy Feedly; Ci którzy nie gromadzą wiedzy, ale zawsze wiedzą, od kogo ją uzyskać, gdy będzie taka potrzeba. Jest i grupa osób, która swoją wiedzę sprzedaje i przekonuje do niej innych. Warto wiedzieć, do której grupy należymy (jakie mamy preferencje), ale jednocześnie budować na wszystkich trzech kategoriach.
Skąd zatem wiedzę marketingową pozyskiwać?
Mamy kilka rodzajów contentu – grafiki, video, audio, słowo pisane, interaktywność – a każdy z nas ma inne preferencje co do jego konsumpcji. Im bardziej dany typ contentu lubimy, tym prościej będzie nam się za jego pomocą uczyć. Zastanów się jakie są Twoje preferencje. Dlatego poniższe źródła podzieliłam alfabetycznie – każdy z nas jest inny i ciężko wskazać tutaj lepsze czy gorsze źródła. Nie da się jednak na co dzień korzystać ze wszystkiego. Wpadlibyśmy w totalne przebodźcowanie i po prostu zabrakłoby nam czasu. Done is better than perfect.
Darmowe kursy online
Paradoksalnie jest ich dość sporo, wystarczy – dosłownie – poszukać. Bardzo często tego typu darmowe kursy organizują duże marketingowe firmy i narzędzia jak chociażby Hubspot, Canva czy Google, często również można znaleźć tego typu szkolenia organizowane przez PARP bądź Unię Europejską. Warto poszukać również płatnych kursów i zapytać twórców (kto pyta nie błądzi!) o darmową opcję dla osób ze statusem studenta. Czasami wystarczy wpisać interesującą nas tematykę w Google i do zapytania dodać frazę darmowy kurs bądź zrobić to samo w języku angielskim. Poniżej znajdziesz listę kursów od których zdecydowanie warto zacząć.
Książki
Książki w przypadku mediów społecznościowych czy trendów dezaktualizują się dość szybko, ale podstawy marketingu (które są niezbędne!), strategia, psychologia (tak ważna w życiu marketera), content marketing czy tworzenie person i zachowania konsumenckie, to zdecydowanie tematyka, która tak szybko w książkach się nie dezaktualizuje. Warto sięgać po te wydawane przez:
- Helion / OnePress
- Słowa i Myśli
- PWN
- SQN
- Karakter
- ZNAK
Na pewno warto sięgnąć po poniższe tytuły:
- Marketing – Philip Kotler
- To jest marketing – Seth Godin
- Wywieranie wpływ na ludzi – Robert Cialdini
- Tajniki konwersji – Chris Smith
- Biblia Copywritingu – Darek Puzyrkiewicz
- Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować – Artur Jabłoński
- Narratologia – Paweł Tkaczyk
- Viral – Piotr Bucki
- Growth Hacker Marketing – Ryan Holiday
- Magia słów – Joanna Wrycza – Bekier
A dodatkowo pod dwoma poniższymi linkami znajdziesz książki:
- o strategii → https://bit.ly/3G2LZd2
- o neuromarketingu → https://bit.ly/3KVbnFd
Media społecznościowe
Możliwości Social Media w zakresie pozyskiwania wiedzy są ogromne, niezależnie od tego w jakim medium się znajdujemy. Wartościowe tipy marketingowe można znaleźć nawet na TikToku czy pogadać o nich na Discordzie. Najważniejsze, aby zwracać uwagę na źródło i twórcę treści, starać się nie sięgać po emocjonalne click baity czy fake newsy, które niestety często w Social Media nawet w marketingu się zdarzają. Gdzie konkretnie zaglądać w Social Media?
- wszelakie grupy dyskusyjne na Facebooku czy LinkedIn, ja zapraszam Cię do grupy mojej firmy, czyli “Karmimy wiedzą” na Facebooku. Znajdziesz ją po wpisaniu hasła w wyszukiwarce FB.
- śledź profile konkretnych ekspertów i specjalistów w Social Media, znajdziesz je między innymi tutaj https://bit.ly/3I1rEWs (pod tym linkiem znajduje się wiele innych wartościowych źródeł)
- korzystaj z newsroomów i blogów konkretnyvh platform jak i raportów, które wydają.
Meetupy
To marketingowe (i nie tylko) spotkania z kilkoma wystąpieniami ekspertów na dany temat. Sama organizuje jeden – CRASH Mondays – na który serdecznie Cię zapraszam. Co prawda podczas pandemii zrobiło się ich mniej albo przeszły do świata online, ale wracają powoli do “życia”. To świetne miejsca do pozyskania wiedzy za darmo, ale również nawiązania kontaktów branżowych (networking). Listę takich meetapów znajdziesz tutaj https://crossweb.pl/
Narzędzia!
Najlepsza jest nauka przez doświadczenie. Na rynku znajdziesz mnóstwo narzędzi darmowych jak i te płatne, które często posiadają darmowe okresy testowe. Wykorzystaj je! Listę polecanych przeze mnie narzędzi znajdziesz tutaj https://bit.ly/3Il18aR
Webinary
Obecnie w mediach społecznościowych i poza nimi mamy ich prawdziwy “wysyp”. Jak szukać? Najprościej!
- Wpisując hasło w Google,
- szukając ich w wyszukiwarce Facebooka,
- obserwując agencje reklamowe, marki osobiste, firmy badawcze, narzędzia marketingowe – organizują je najczęściej.
Co jeszcze?
- Blogi i artykuły to nieskończone źródła wiedzy na każdy możliwy marketingowy temat. Tak samo jak portale internetowe marketingowe. Możesz zapisywać je na później w Pocket, gromadzić i segregować w Notion czy “subskrybować” w takim narzędziu jak Feedly.
- Newslettery to jeden z ulubionych sposobów pozyskiwania wiedzy przede mnie. Sama namiętnie śledzę jeden, czyli newsletter Bartka Pucka. I ten polecam Ci w szczególności. Ale większość portali, agencji czy marek osobistych tworzy teraz newsletter, na który możesz się zapisać. Ja również, zapraszam! https://www.getrevue.co/profile/anna-ledwon
- Organizacje studenckie i działy PR. Sama tak zaczynałam. I do dzisiaj mile wspominam jak i dało mi to kontakty i obycie w dalszym życiu zawodowym.
- Podcasty znajdziesz w większości platform streamingowych, a tam również ekspertów, którzy za darmo dzielą się swoją wiedzą. Wykorzystaj to!
- Praktyka bądź na dalszym etapie staż, to najlepsza forma nauki w praktyce. Idealnie, jeżeli uda Ci się odbyć je w agencji. Na początek to lepsze rozwiązanie, niż praktyka in house (czyli w konkretnej firmie / marce). Zdecydowanie na początek może dać Ci więcej wiedzy.
- Szkolenia i konferencje często są płatne, ale i również często mają specjalną ofertę darmową albo z dużym rabatem dla studentów. Nie znalazłeś takiej informacji na stronie? Zapytaj! Taką opcję oferuje chociażby jedna z większych konferencji Internet Beta.
- Zadawaj pytania! W mediach społecznościowych, na meetapuch, podczas webinarów. Zawsze wtedy, kiedy masz okazję. Kto pyta nie błądzi, a dodatkowo ma okazję pozyskać dodatkową wiedzę i dać się zapamiętać.
Zawsze sprawdzaj, kto jest autorem treści i czy ma doświadczenie oraz kompetencje do tego, aby dzielić się z Tobą wiedzą. Jak pracuje? Jakie ma doświadczenie? Jakie studia ukończył? Czym dodatkowo zajmuje się na co dzień? Jeżeli masz podejrzenie, że źródło jest “niepewne” zaufaj swojej intuicji. Narzędzia, które wymieniłam wcześniej czyli Pocket, Feedly, Notion, a dodatkowo Google Keep na pewno pomogą Ci się we wszystkich tych źródłach odnaleźć. Ale uwaga! Tak jak ze źródłami nie korzystaj ze wszystkich narzędzi na raz. Wybierz te najbardziej dla siebie korzystne. Powodzenia! 🙂
- Etyka w social media i marketingu: dobre praktyki - 2024-09-11
- Innowacje w marketingu: wdrażanie w organizacji. - 2024-08-16
- Social commerce: Trendy i statystyki + bonus [nagranie webinaru] - 2024-08-05