Na świętej już prawie pamięci Clubhouse poruszyłam kiedyś temat bujdów i mitów na temat Facebooka. Po spotkaniu odbyła się jeszcze ankieta, która miała na celu sprawdzenie, co ludzie oceniają jako mit związany z Facebookiem, a co nie. Wyniki poniżej wraz ze słowem komentarza ode mnie. W ankiecie wzięły udział 162 osoby.
Facebook umiera.
Tak – 29%
Nie – 71%
Jak jest: MIT
Facebook ma się całkiem dobrze. I nie świadczą o tym empiryczne spostrzeżenia, ale same liczby i raporty.
Obecnie Facebook ma 2 miejsce (za 2020 rok) najczęściej wykorzystywanych aplikacji w Polsce. Oprócz YouTube (1. miejsce) w TOP5 znajdziemy pozostałe aplikacje Facebooka. Zasięg reklamowy Facebooka wzrósł o +5,9% czyli 1 mln użytkowników. Spędzamy w aplikacji średnio 195 godzin miesięcznie, co daje ponad 8 pełnych dni (!). Pokrycie odbiorców z innymi mediami społecznościowymi, to kolejno TikTok 36%, Pinterest 35%, Twitter 53%, Reddit 17%, YouTube 92%.
Zasięg reklamowy wzrósł także na świecie o 2,2%, czyli 48 mln użytkowników. Z Q3 2019 do Q3 liczba aktywnych użytkowników wzrosła o 12%.
Grupa wiekowa 13 – 17, stanowi tyle samo odbiorców, co 55-64 czy 65+. Co ciekawe w grupie wiekowej 13 – 17 zasięg reklamowy wzrósł wśród kobiet o 12%, a wśród mężczyzn o 145%!
Liczby mówią same za siebie, a swoje empiryczne przekonania zostawię na rozmowę z Wami np. na IG albo LinkedIn.
Źródło: Digital 2021 Global Overview Report
Facebook mnie nie lubi i usuwa moje posty.
Tak – 8%
Nie – 92%
JAK JEST: MIT
Facebook nie jest człowiekiem, aby mieć wobec nas jakieś uczucia. 😉 Jeżeli coś zniknęło z naszego profilu, to:
- usunęliśmy to niechcący pewnie sami,
- zrobił to inny admin,
- nasz post naruszał zasady społeczności/regulamin.
Istnieją odgórne, dobre godziny publikacji posta.
Tak – 34%
Nie – 66%
JAK JEST: MIT
Nie istnieją. Wszystkie raporty itd. mówiące, że najlepsza godzina publikacji to 20, opierają się na wszystkich branżach i wszystkich grupach docelowych. Są średnią, która raczej w przypadku takiego badania nie jest dobrą statystyką. Tylko natywne statystyki naszego profilu czy testy A/B mają sens.
Edycja postu ucina zasięgi.
Tak – 35%
Nie – 65%
JAK JEST: MIT
Tak po prostu. Edycja postów nie ucina zasięgów.
Facebook nie sprzedaje.
Tak – 10%
Nie – 90%
JAK JEST: MIT
Sprzedaje, o ile robimy to strategicznie, z głową i planem, a nasza grupa docelowa jest w tym medium.
Linkowanie do stron www jest złe.
Tak – 20%
Nie – 80%
JAK JEST: MIT
Tak, to prawda. Facebook obcina zasięgi postom z linkiem. Czy to oznacza, że powinniśmy w związku z tym rezygnować z linków? Zdecydowanie nie, jeżeli strona www bądź e-commerce, to core naszego biznesu. Po co nam Facebook, który nie spełnia celów biznesowych? Lepszy mniejszy zasięg, ale spełniający nasze potrzeby, aniżeli puste posty.
Trzeba linkować w każdym poście.
Tak – 7%
Nie – 93%
JAK JEST: MIT
Po prostu: nie.
Facebook jest darmowy.
Tak – 32%
Nie – 68%
JAK JEST: MIT
Nie jest. Płacimy mu dwoma, całkiem cennymi zasobami. Naszym czasem i naszymi danymi.
Zobacz też: 10 wniosków na temat Internetu i mediów społecznościowych
Zaplanowane posty mają mniejszy zasięg.
Tak – 16%
Nie – 84%
JAK JEST: MIT
Zdecydowanie nie. Nie ma sensownej korelacji pomiędzy tymi dwoma parametrami. Planowanie to natywna funkcja Facebooka.
Algorytmy są po to, żebyśmy musieli płacić Facebookowi.
Tak – 38%
Nie – 62%
JAK JEST: MIT
Algorytmy istnieją po to, abyśmy nie mieli na naszym wallu śmietnika i chcieli spędzać na platformie jak największą ilość czasu. Ale nie wiąże się to bezpośrednio z działaniami płatnymi na Facebooku. Spróbujcie się kiedyś przełączyć na wyświetlanie treści chronologicznie na Facebooku. Zobaczycie o czym mówię.
Mój profil na Facebooku jest mój.
Tak – 19%
Nie – 81%
JAK JEST: MIT
Nie, nie jest. Twój profil na Facebooku jak i strona firmowa należy… do Facebooka.
A jakie są Twoje spostrzeżenia? Daj mi znać!
- Mity o Facebooku obalone (albo nie) - 2022-01-20
- Content interaktywny - 2022-01-10
- 10 wniosków na temat Internetu i mediów społecznościowych - 2022-01-05