Mity o Facebooku obalone (albo nie)

Na świętej już prawie pamięci Clubhouse poruszyłam kiedyś temat bujdów i mitów na temat Facebooka. Po spotkaniu odbyła się jeszcze ankieta, która miała na celu sprawdzenie, co ludzie oceniają jako mit związany z Facebookiem, a co nie. Wyniki poniżej wraz ze słowem komentarza ode mnie. W ankiecie wzięły udział 162 osoby.

Facebook umiera.

Tak – 29%
Nie – 71%

Jak jest: MIT

Facebook ma się całkiem dobrze. I nie świadczą o tym empiryczne spostrzeżenia, ale same liczby i raporty.

Obecnie Facebook ma 2 miejsce (za 2020 rok) najczęściej wykorzystywanych aplikacji w Polsce. Oprócz YouTube (1. miejsce) w TOP5 znajdziemy pozostałe aplikacje Facebooka. Zasięg reklamowy Facebooka wzrósł o +5,9% czyli 1 mln użytkowników. Spędzamy w aplikacji średnio 195 godzin miesięcznie, co daje ponad 8 pełnych dni (!). Pokrycie odbiorców z innymi mediami społecznościowymi, to kolejno TikTok 36%, Pinterest 35%, Twitter 53%, Reddit 17%, YouTube 92%.

Zasięg reklamowy wzrósł także na świecie o 2,2%, czyli 48 mln użytkowników. Z Q3 2019 do Q3 liczba aktywnych użytkowników wzrosła o 12%.
Grupa wiekowa 13 – 17, stanowi tyle samo odbiorców, co 55-64 czy 65+. Co ciekawe w grupie wiekowej 13 – 17 zasięg reklamowy wzrósł wśród kobiet o 12%, a wśród mężczyzn o 145%!

Liczby mówią same za siebie, a swoje empiryczne przekonania zostawię na rozmowę z Wami np. na IG albo LinkedIn.

Źródło: Digital 2021 Global Overview Report

Facebook mnie nie lubi i usuwa moje posty.

Tak – 8%
Nie – 92%

JAK JEST: MIT

Facebook nie jest człowiekiem, aby mieć wobec nas jakieś uczucia. 😉 Jeżeli coś zniknęło z naszego profilu, to:

  • usunęliśmy to niechcący pewnie sami,
  • zrobił to inny admin,
  • nasz post naruszał zasady społeczności/regulamin.

Istnieją odgórne, dobre godziny publikacji posta.

Tak – 34%
Nie – 66%

JAK JEST: MIT

Nie istnieją. Wszystkie raporty itd. mówiące, że najlepsza godzina publikacji to 20, opierają się na wszystkich branżach i wszystkich grupach docelowych. Są średnią, która raczej w przypadku takiego badania nie jest dobrą statystyką. Tylko natywne statystyki naszego profilu czy testy A/B mają sens.

Edycja postu ucina zasięgi.

Tak – 35%
Nie – 65%

JAK JEST: MIT

Tak po prostu. Edycja postów nie ucina zasięgów.

Facebook nie sprzedaje.

Tak – 10%
Nie – 90%

JAK JEST: MIT

Sprzedaje, o ile robimy to strategicznie, z głową i planem, a nasza grupa docelowa jest w tym medium.

Linkowanie do stron www jest złe.

Tak – 20%
Nie – 80%

JAK JEST: MIT

Tak, to prawda. Facebook obcina zasięgi postom z linkiem. Czy to oznacza, że powinniśmy w związku z tym rezygnować z linków? Zdecydowanie nie, jeżeli strona www bądź e-commerce, to core naszego biznesu. Po co nam Facebook, który nie spełnia celów biznesowych? Lepszy mniejszy zasięg, ale spełniający nasze potrzeby, aniżeli puste posty.

Trzeba linkować w każdym poście.

Tak – 7%
Nie – 93%

JAK JEST: MIT

Po prostu: nie.

Facebook jest darmowy.

Tak – 32%
Nie – 68%

JAK JEST: MIT

Nie jest. Płacimy mu dwoma, całkiem cennymi zasobami. Naszym czasem i naszymi danymi.

Zobacz też: 10 wniosków na temat Internetu i mediów społecznościowych 

Zaplanowane posty mają mniejszy zasięg.

Tak – 16%
Nie – 84%

JAK JEST: MIT

Zdecydowanie nie. Nie ma sensownej korelacji pomiędzy tymi dwoma parametrami. Planowanie to natywna funkcja Facebooka.

Algorytmy są po to, żebyśmy musieli płacić Facebookowi.

Tak – 38%
Nie – 62%

JAK JEST: MIT

Algorytmy istnieją po to, abyśmy nie mieli na naszym wallu śmietnika i chcieli spędzać na platformie jak największą ilość czasu. Ale nie wiąże się to bezpośrednio z działaniami płatnymi na Facebooku. Spróbujcie się kiedyś przełączyć na wyświetlanie treści chronologicznie na Facebooku. Zobaczycie o czym mówię.

Mój profil na Facebooku jest mój.

Tak – 19%
Nie – 81%

JAK JEST: MIT

Nie, nie jest. Twój profil na Facebooku jak i strona firmowa należy… do Facebooka.

A jakie są Twoje spostrzeżenia? Daj mi znać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Employer branding, czyli co ma HR do marketingu
26.07.2023

Employer branding, czyli co ma HR do marketingu

Ostatnimi czasy, zwracam uwagę na nasilające się zainteresowanie kwestią Employer Brandingu. Pracuję przy strategii serwisu rekrutacyjnego, a w agencji obsługujemy coraz więcej tematów z zakresu Employer Brandingu.

Algorytmy w Social Media
7.09.2022

Algorytmy w Social Media

Wszystko jest kwestią przyciągania uwagi. I świetnie radzi sobie z tym TikTok. Jak zauważył kilkadziesiąt lat temu laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii Herbert Simon, w świecie, w którym informacji (i rozrywki) jest pod dostatkiem, krytycznie deficytowym zasobem staje się uwaga.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA