Persona marketingowa – jak ją stworzyć? Narzędzia i materiały

Persona marketingowa jest podstawą do jakichkolwiek działań biznesowych. Musisz wiedzieć, jak najwięcej o osobach, do których kierujesz swoje działania. Proces szukania persony to ogromne zadanie, które nie jest łatwe. Chcesz dowiedzieć się od czego warto zacząć? Czytaj dalej!

Przy tworzeniu persony marketingowej skorzystaj z tych stron

Aby dowiedzieć się więcej konkretnie o Twojej grupie docelowej, co pomoże Ci stworzyć dobre persony, możesz wykorzystać kilka narzędzi.

Aplikacje do monitoringu sieci

W tym celu skorzystaj z takich aplikacji, jak: Brand24, SentiOne, Unamo czy Newspoint.

Każde z tych narzędzi jest płatne, ale posiada dwutygodniowe okresy testowe. Dowiesz się kto mówi o Twojej marce lub konkretnej branży, gdzie o niej mówi, w jakim jest wieku oraz jakiej jest płci.

Statystyki

Znajdziesz je na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy Twitterze. Możesz sprawdzić tam wiek, płeć oraz miejscowość i język Twoich fanów czy obserwatorów, ale także np. branże w których pracują bądź stanowisko zawodowe jakie zajmują.

Transakcje

Twoje dane transakcyjne to źródło cennych informacji! Chyba najważniejsze z punktu widzenia Twojej firmy. Bądź w przypadku usług – rozmowy z call center czy handlowcami.

Google Analytics

Narzędzie to nie tylko pozwala sprawdzić efektywność kampanii i skuteczność Twojej strony internetowej, ale również przeanalizować grupę Twoich odbiorców pod kątem demografii czy zainteresowań.

Potrzeby i ważne tematy dla naszych odbiorców

Oprócz wyżej pozyskanych danych, warto również dowiedzieć się jakie są potrzeby naszych użytkowników, jakich treści szukają, co jest dla nich ważne w konkretnym momencie. I tutaj z pomocą przychodzą nam różnego typu narzędzia.

  • Buzzsumo – narzędzie pozwala sprawdzić jakie artykuły w określonej tematyce są najczęściej udostępniane w mediach społecznościowych.
  • Answer the public – narzędzie, które pozwala sprawdzić jakie zapytania ludzie najczęściej wpisują w Google z konkretnym słowem kluczowym, np. “florystyka”, np. “Jak układać kwiaty” czy “Jak zostać florystką”.

Gdzie jeszcze możesz szukać informacji? Lista jest pokaźna:

  • Własna głowa!
  • Obserwacja (ściągnij słuchawki, kiedy jedziesz tramwajem; zostań dobrym obserwatorem otaczającej Cię rzeczywistości).
  • Sondaże i ankiety.
  • Badania i statystyki np. z Gemius czy Głównego Urzędu statystycznego.
  • Artykuły naukowe.
  • Opracowania i raporty branżowe.
  • CRM.

Persona marketingowa wymaga zadawania pytań

PYTAJ, pytaj i jeszcze raz pytaj! Kluczowe, o czym pewnie wiesz, jest rozmawianie z ludźmi. Rozmawiaj ze swoimi Klientami na żywo i Internecie. Zapytaj ich co jest dla nich ważne, jakie mają potrzeby, dlaczego skorzystali z Twojego produktu i jakie ich potrzeby zaspokaja / problemy rozwiązuje. Jeżeli masz dział handlowy bądź pracowników w dziale obsługi Klienta – również korzystaj z ich wiedzy!

Zainteresuj się również tym, jak może wyglądać typowy dzień Twojego konsumenta. Z jakich sprzętów korzysta, jak dojeżdża do pracy, co czyta i czy czyta po drodze do niej. A może przegląda media społecznościowe? Co robi po pracy i jak wygląda jego weekend?

Na podstawie powyższych informacji, ale także własnych opinii czy przemyśleń zastanów się co jest celem Twojego Klienta, jakie ma obawy w jego osiągnięciu, jakie potrzeby musi wypełnić? Być może Twój idealny Klient chce schudnąć, dostać nową pracę, nauczyć się gotować lub zacząć oszczędzać. Co stoi mu na drodze? Lenistwo, brak czasu, brak wiedzy, brak umiejętności? Dobrym pomysłem czy nawet ćwiczeniem jest wyobrażenie sobie tej osoby, jako kogoś z kim rozmawiamy, do kogo piszemy.

Kilka grup docelowych

Z powyższych danych i informacji na pewno wysnujesz jeden wniosek: masz kilka grup docelowych. Musisz dokonać w związku z tym tzw. segmentacji – podzielić swoich odbiorców na kilka jednorodnych grup, z których każda będzie miała swoją personę.
Personę, czyli pełny obraz Twojego idealnego Klienta. Przy jej tworzeniu powinienieś_powinnaś zawrzeć takie informacje jak:

  • Imię, wiek, płeć.
  • Zdjęcie – pozwala nam na wyobrażenie sobie lepiej danej osoby.
  • Sytuacja rodzinna.
  • Wykształcenie, stanowisko oraz miejsce pracy, w tym dochody.
  • Motto życiowe i wyznawane wartości.
  • Krótka historia danej osoby i jej podstawowy rys psychologiczny.
  • Sprzęt z którego korzysta oraz oprogramowanie.
  • Stosunek do nowoczesnych technologii i internetu.
  • Cel, który chce spełnić.
  • Obawy.
  • Potrzeby.

Persona marketingowa – narzędzia

Przez cały proces tworzenia tego typu persony pomogą Cię przeprowadzić narzędzia:

    1. PersonaApp
    2. Xtensio
    3. Persona Generator
    4. Milanote

Możesz również stworzyć własny szablon, na początek chociażby podstawowy.

Persona marketingowa, ale negatywna?

Na koniec… stwórz personę negatywną! Dzięki temu będziesz wiedział jak poradzić sobie w sytuacjach kryzysowych czy z hejtem w mediach społecznościowych.
A to zaledwie zalążki na temat tego, jak zbudować dobrą personę. A raczej persony.

Chcesz wiedzieć więcej? Warto doczytać u Pawła Tkaczyka i Anny Miotk.

Może jeszcze zainteresować Cię temat archetypów marki.

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Burza mózgów z głową 🧠
2.11.2022

Burza mózgów z głową 🧠

Bierzesz udział albo organizujesz burze mózgów? Pewnie sam_a zauważasz, że często są nieefektywne. Wbrew pozorom burza mózgów to nie jest spotkanie na zasadzie “a teraz siadamy i generujemy jak najwięcej pomysłów”. Musi mieć swoje określone ramy, proces i schematy.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA