Co to jest Real Time Marketing? Przykłady!

Dyskusji na temat tego co to jest Real Time Marketing, a czym też nie jest można odnaleźć w sieci tysiące. I cóż… nie do końca mają one sens. Głównie dlatego, że RTM to o wiele szersze pojęcie, niż Ci się wydaje. Zaraz wyjaśnię Ci dlaczego.

RTM-y możemy klasyfikować ze względu na:

  • przypadki zastosowań,
  • aspekt czasowy: od najmniej do najbardziej wymagających w zakresie planowania, jednocześnie dzieląc w zależności od tego czy są to działania zaplanowane – niezaplanowane, reaktywne – proaktywne.

Wydarzenie brandingowe

Przykładami tego typu działań mogą być różnego typu premiery produktów, konferencje, festiwale oraz wydarzenia z udziałem mediów czy klientów.

Wszystkie treści związane z publikacją takich materiałów jesteśmy w stanie przygotować wcześniej. Jest to działanie najbezpieczniejsze brandowo, z drugiej strony totalnie niczym nie zaskakuje. W swoich komunikatach jednakże powinniśmy zadbać o to, aby działania od początku do końca sprawiały wrażenie autentycznych, a nie wyreżyserowanych. Za przykłady możemy podać tutaj “Stranger Things” i przejęcie rowerów w Warszawie czy umieszczenie przez streamingową firmę Blinkbox podczas wejścia trzeciego sezonu Gry o Tron czaszki smoka na jednej z plaży Dorset (zanotowali 250 wzmianek w prasie, a finalnie działanie wpłynęło na wzrost zysków firmy o 632%!). Możemy tu również wspomnieć o Gilette i działaniach sponsoringowych podczas Intel Master Extreme:

Spodziewane wydarzenia

Treści, które najczęściej jesteśmy tutaj w stanie zaplanować, to te związane z dużymi, międzynarodowymi albo ogólnopolskimi wydarzeniami sportowymi czy kulturowymi. Mowa tutaj o rozdaniu Oscarów (jesteśmy w stanie przewidzieć, kto wygra i przygotować się na każdą okazję), rozgrywki (na dobrą sprawę mamy trzy możliwe efekty każdego meczu, czyli wygrana, przegrana bądź remis), śluby (zakończone powiedzeniem “tak” bądź zakończone powiedzeniem “nie”), premiery (jak chociażby nowy sprzęt Apple czy Cyberpunk 2077

Real Time Marketing bazujący na lokalizacjach albo rzeczach

Opiera się na ofertach związanych z miejscami i rzeczami. Za przykład możemy podać tutaj mobilne technologie, które pozwalają nam się łączyć z użytkownikiem w określonym czasie i miejscu, jak chociażby NFC czy iBeacon. Zdecydowanie działania takie będą się rozwijać wraz z rozwojem IoT (Internet of Things) z możliwością komunikacji z nami praktycznie w każdym miejscu na świecie, w czasie rzeczywistym, w określonym momencie i kontekście. To jednocześnie może budzić obawy użytkowników związane z prywatnością, co jest kolejnym z wyzwań i wymusza prowadzenie działań w wyważony sposób. Jako przykłady możemy tutaj podać kampanie kierujące komunikat do użytkowników po podłączeniu się do sieci WiFi czy w PKPe, bądź kampanie powiązane z aplikacjami GPS.

Analityka predykcyjna i Real Time Marketing

RTM bazujący na analityce predykcyjnej (zaplanowany i reaktywny) – to jeszcze niewielki obszar powiązany z działaniami Real Time Marketingowymi, ale stale rosnący wraz z rozwojem big data, rozwiązań mar-tech i postępującej cyfrowej transformacji. Za przykład możemy tutaj chociażby podać rozwiązania Amazona, który w oparciu o dane predykcyjne wyświetla rekomendacje produktowe na stronie.

Interakcje z klientami

Wszelakiego typu działania związane z obsługą klienta, rozpatrywaniem skarg i reklamacji czy po prostu komunikacją z klientem i odpowiadaniem na jego zapotrzebowanie. Rodzajem działania, które zdecydowanie wpisuje się w ten punkt jest social listening i monitorowanie wypowiedzi internautów. Za przykład można tutaj podać akcję “Pizza Patrol” zorganizowaną dzięki Brand24 przez Da Grasso. Marka monitorowała wypowiedzi ludzi, którzy mogli być w danym momencie głodni i “wpadała do nich” z pizzą. Ta kampania ma już 7 lat!

Doniesienia z ostatniej chwili

To najpopularniejszy rodzaj Real Time Marketingu, o którym mówi się najczęściej i który zdominował wszystkie inne działania. To ten, który przychodzi nam do głowy jako pierwszy, czyli reagowanie na niespodziewane, sensacyjne doniesienia. Najbardziej spontaniczny, najbardziej spopularyzowany, najczęściej wykorzystywany. Przygotowanie się do tego działań jest praktycznie niemożliwe (a jedynie na etapie budowania komunikacji wewnętrznej i struktur organizacyjnych).

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Algorytmy w Social Media
7.09.2022

Algorytmy w Social Media

Wszystko jest kwestią przyciągania uwagi. I świetnie radzi sobie z tym TikTok. Jak zauważył kilkadziesiąt lat temu laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii Herbert Simon, w świecie, w którym informacji (i rozrywki) jest pod dostatkiem, krytycznie deficytowym zasobem staje się uwaga.

Employer branding, czyli co ma HR do marketingu
26.07.2023

Employer branding, czyli co ma HR do marketingu

Ostatnimi czasy, zwracam uwagę na nasilające się zainteresowanie kwestią Employer Brandingu. Pracuję przy strategii serwisu rekrutacyjnego, a w agencji obsługujemy coraz więcej tematów z zakresu Employer Brandingu.

Rok nauki, wiedzy i procesów
30.11.2022

Rok nauki, wiedzy i procesów

Podsumowanie roku zawsze mnie przerażało. Jako przedsiębiorczyni czułam się zobligowana dołączyć do tego grona osób, które swój biznes w ten sposób podsumowują. Nieważne: chcę czy nie. Oczywiście to były tylko moje przekonania. I wpływ Social Media.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA