Wiedza (bez)użyteczna w 2022 roku: czego się nauczyłam

Pozyskiwanie wiedzy i ustawiczne kształcenie się są niezwykle ważne w moim życiu. Staram się uczyć przynajmniej jednej nowej rzeczy dziennie. Co przyniósł rok 2022? Masę wiedzy (bez)użytecznej. Ta z “bez” w przedrostku też często okazuje się przydatna!

Poprzednie podsumowanie, równie dość nietypowe znajdziesz tutaj. Tymczasem zapraszam w podróż po meandrach ciekawostek, edukacji i smaczków. Nie tylko marketingowo – biznesowych.

  1. Pojęcia memu po raz pierwszy użył w latach 70. Richard Dawkins. A konkretnie: “Twierdzącej, a zarazem radykalnej odpowiedzi na pytanie o podobieństwo ewolucji biologicznej i kulturowej udzielił w 1976 roku w książce „Samolubny gen” znany ewolucjonista i etolog Richard Dawkins. Postulował on istnienie memu, rozumianego jako minimalna jednostka transmisji kulturowej, analogiczna do genu. Nazwa mem pochodzi od greckiego słowa mimesis, oznaczającego „naśladownictwo”
  2. Sama memetyka, to “nauka badająca zarówno teoretycznie, jak i empirycznie, procesy replikacji memów, ich rozprzestrzenianie się i ewolucję. Memetyka jest paradygmatem ewolucji kulturowej zakładającym, że tak jak w ewolucji biologicznej jednostką doboru jest gen, tak w ewolucji kulturowej jednostką doboru jest mem, czyli najmniejsza jednostka informacji kulturowej.”
  3. Bimbofying – Jak robisz bimbo (archetyp seksownej, ale niespecjalnie rozgarniętej osoby) z postaci, która pierwotnie nie wpada w ten archetyp. Dupeczkifikacja, udupciowienie.
  4. Wiesz jak sprawdzić ile jest obecnie aktywnych odbiorców na Twoim IG przed dodaniem posta? Kliknij w tworzenie transmisji na żywo. Zobaczysz te smaczną statystykę.
  5. Praca przyszłości. Pięć umiejętności, które będzie musiał posiadać marketer, to: Zwinność i elastyczność w działaniu – Digital-first – Kreatywność podczas pracy w modelu hybrydowym – Bycie nie tylko marketerem, ale liderem zmiany – Budowanie zaufania Klientów.
  6. Badania wykazały, że oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe jest obecnie główną przyczyną zgonów na całym świecie. Innymi słowy antybiotyki nie działają na zakażanie bakteryjne. “The analysis shows AMR was directly responsible for an estimated 1.27million deaths worldwide, and associated with an estimated 4.95 million deaths, in 2019. HIV/Aids and malaria have been estimated to have caused 860,000 and 640,000 deaths, respectively, in 2019.”
  7. “Stare utwory stanowią obecnie 70 procent amerykańskiego rynku muzycznego. Co gorsza, rynek nowej muzyki w rzeczywistości się kurczy.” Może i TikTok produkuje nową muzykę, trendy, mody i hajpy, ale.. czy realnie produkuje artystów, którzy zostają z nami na lata? Oczywiście przesycenie i przebodźcowanie na rynku muzycznym jest ogromne, co wcale nie sprzyja nowej muzyce. Choć mogłoby się wydawać inaczej – wszakże możliwość zaprezentowania się i swojej muzyki jest dostępna teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. “Nigdy wcześniej w historii nowe utwory nie osiągnęły statusu przeboju, jednocześnie generując tak niewielki wpływ na kulturę. (…)”
  8. Brand purpose – inaczej brand ideal lub „słuszna sprawa” – to wyższy, najczęściej pozamaterialny, cel istnienia marki.  Coraz bardziej sceptyczni wobec krótkotrwałych inicjatyw marketingowych, konsumenci poszukują marek, które osadzają wartości LUDZKIE w samym sercu ich strategii. Dodatkowo 82% amerykańskich przedstawicieli pokolenia Z uważa, że marki powinny odłożyć na bok swoje różnice i współpracować dla większego dobra. 
  9. Wiedza potoczna – inaczej powszechna, zdroworozsądkowa, najstarszy gatunek wiedzy. Dotyczy tego, co powiązane jest z człowiekiem i powstała w momencie powstania homo sapiens. Wyrażamy ją w języku potocznym, niejednoznacznym. Wiedza potoczna stwierdza fakty, ale ich nie objaśnia, dlatego nie spełnia ona mocnej zasady racjonalności. Aby pozyskać wiedzę potoczną nie prowadzi się badań, nie jest ona świadomym wynikiem jakiegoś procesu, a obserwacji. Dlatego jest też dość powierzchowna.
  10. Wiedza naukowa. Ernest Nagel (filozof nauki) napisał, że wiedza naukowa, „to po prostu uporządkowana lub zorganizowana wiedza zdroworozsądkowa” Nie tylko opisuje, fakty i zjawiska, ale dąży do ich wyjaśnienia. Znacznie pewniejsza niż wiedza potoczna. Jest wynikiem badań. Często ma charakter teoretyczny.
  11. Wiedza artystyczno-literacka. Dotyczy działań teoretycznych i praktycznych w sztuce czy muzyce. Dociera do takich warstw życia ludzkiego i świata, których nie da się poddać analizie naukowej. Mocno obrazowo – zmysłowa, niczym wiedza potoczna powszechnie jest dostępna dla każdego niezależnie od poziomu wykształcenia.
  12. Wiedza spekulatywna. Głównie w systemach religijnych, wierzeniach i mitologii. Często oparta na myśleniu abstrakcyjnym. Rozważaniach o rzeczywistości.
  13. Wiedza irracjonalna. Nieuchwytna dla naszego mózgu / rozumu. Często i stojąca w opozycji do naszego rozumu. Jest bardzo trudna do wyrażanie w komunikacji i do przekazania innym. Takim rodzajem wiedzy może być też pseudonauka, która tylko przyjmuje pozory wiedzy naukowej (np. wiedza o płaskim świecie).
  14. W czasach dezinformacji – narzędzia do weryfikowania źródeł wiedzy, fact-checking, weryfikacja kont i mediów, z których udostępniamy treści – są niezbędne.
  15. MYOPIA, czyli krótkowzroczność. Brak myślenia w dłuższej perspektywie, koncentracja tylko i wyłącznie na tym co tu i teraz.
  16. Marketing, to nie mecz w tenisa czy szachy. Nie oczekujmy tutaj jasno określonych zasad postępowania i reguł na jasno wytyczonym boisku. “Jedno nieoczekiwane zdarzenie może wywołać chaos w najbardziej złożonym modelu. ” – Taleb Nassim Nicholas – tym bardziej w marketingu. Żyjemy w świecie VUCA. To raz. Dwa, w marketingu warto pamiętać, że nie wszystko co ma sens, działa. I nie wszystko, co działa, ma sens.
  17. Jak mawiał Ogilvy: „Dążenie do doskonałości jest mniej opłacalne niż dążenie do wielkości, ale może być bardziej satysfakcjonujące”. 
  18. Ludzie nie zawsze mówią co myślą i myślą co czują.
  19. „Watchbait” to wymyślone słowo opisujące podejrzane taktyki stosowane przez marketerów w celu oszukania algorytmu kanału informacyjnego – i zaangażowania użytkowników – za pomocą filmów. Jest to sposób na zachęcenie ludzi do oglądania filmów poprzez ukrywanie informacji, wprowadzanie sensacji i wprowadzanie użytkownika w błąd.
  20. Wiem już czym są fotony.
  21. Kody QR wracają do łask.
  22. Kody QR nie są bezpieczne.
  23. Efemeryczny, to inaczej przemijający, krótkotrwały. Słowo to, jako takie, pochodzi z greckiego ἐφήμερος ( ephémeros ), co oznacza ‘to, co trwa tylko dzień’. To również chwilość i ulotność. Dziś mówią o tym wszyscy, za tydzień nie będzie pamiętał nikt. 
  24. Polscy LARPerzy odgrywają Amerykanów świętujących 4 lipca
  25. Amazon pracuje nad funkcjonalnością Alexy (asystent głosowy), która będzie mówiła głosem… naszych zmarłych krewnych.
  26. Jeżeli nas biznes powiązany jest z naszą marką osobistą – odcięcie się od niego jako marka osobista powinno być procesem niczym rebranding. Do tego nie da się wszystkiego robić samemu. Przechodząc z JDF / marki osobistej do zarządzania firmą i zespołem trzeba się nauczyć odpuszczania, delegowania i zaufania. No chyba, że jesteśmy wiedźmą z talentem bilokacji.
  27. Czarne dziury są jak pączki.
  28. Największym problemem w komunikacji jest iluzja, że do niej doszło.
  29.  “Połowa kobiet doświadcza mikroagresji w pracy, ale mniej niż co czwarta zgłasza takie sytuacje pracodawcy 40 proc. respondentek, które chcą zmienić pracę, jako powód podaje wypalenie zawodowe”
  30. Jak zauważył kilkadziesiąt lat temu laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii Herbert Simon, w świecie, w którym informacji (i rozrywki) jest pod dostatkiem, krytycznie deficytowym zasobem staje się uwaga.
  31. Przez technologię poczucie dobrostanu cały czas spada od 2005 roku.
  32. Pierwsze miasto na świecie z zakazem promocji mięsa
  33. Każdy z nas ma tyle samo czasu w ciągu doby.
  34. Done is better than perfect.
  35. Higiena cyfrowa wpływa na nasze zdrowie psychiczne jak i cielesne. Jej brak doprowadza do stresu, przebodźcowania, problemów ze wzrokiem czy nawet depresji. Brak higieny cyfrowej jest również niebezpieczny dla naszych danych jak i nas samych, bezrefleksyjny co finalnie doprowadza do rozpowszechniania się fake newsów.
  36. Gaslighting – plaga dzisiejszych czasów i przemoc w białych rękawiczkach.
  37. “Globalny rynek NFT praktycznie umarł. We wrześniu kupiono #NFT o łącznej wartości 466 mln dolarów, podczas gdy w tegorocznym styczniu, kiedy to zainteresowanie tymi aktywami osiągnęło szczytowy poziom, miesięczny wolumen NFT wyniósł aż 17,2 mld dolarów”
  38. Z trendami jest jak z inwestowaniem. Wybieramy najlepsze opcje, ale nawet na nich możemy stracić, a nie zyskać. Wróżka z dużą dozą pewności mówi nam: będzie tak, a nie inaczej. I w tym również przewidywanie trendów różni się od wróżbiarstwa.
  39.  “sherlockowy twist oznacza, że finałowy odcinek jest tak surrealistycznie zły na wszystkich możliwych poziomach, iż fandom jest święcie przekonany że to musiała być jakaś starannie zaplanowana zmyłka i prawdziwy finałowy odcinek zostanie wyemitowany później.”
  40. Nergal to trochę taka Kardashianka metalu. Dobrze się sprzedaje dosłownie i w przenośni.
  41. A lot of the time, these concerns about things like internet use or social media use haven’t come from the psychiatric community, as much as they’ve come from people who are concerned about technology use.
  42. W chińskim kryzys oznacza zarówno kryzys jak i szansę. Szansę dla dobrej jakości produktów i usług. Zatem utrzymywanie dobrej jakości jest kluczowe. Ponadto prawo Telisa&Telisa mówi o tym, że to właśnie w kryzysie paradoksalnie powinnyśmy inwestować w marketing, aby po prostu móc sprzedawać.”
  43. “quality internet garbage that I like to see” to coś pięknego.
  44. Twórca Oculusa Lucky Palmer (Tak! To wcale nie FB stworzył to rozwiązanie) pracuje nad grą w VR, która… rzeczywiście zabije człowieka po przegranej.
  45. „Ludzie nie chcą ćwierćcalowego wiertła, chcą ćwierćcalowego otworu.”
  46. Jeże są super.
  47. Getting information from the internet is like taking a drink from a fire hydrant.
  48. Prawdziwa wolność wiąże się z ograniczeniami.
  49. Bowie był super.
  50. Największą jednak manipulacją właśnie jest definiowanie siebie poprzez Social Media, algorytmy i to jak nas widzą. Nie jesteśmy tym co klikamy. Jesteśmy czymś więcej. Nie dajmy sobie wmawiać inaczej. Jesteśmy czymś więcej, niż seria kliknięć i przescrollowane “For You” na Tik Toku.
  51. Runa Ehwaz to runa oznaczająca: Wierność. Lojalność. Partnerstwo.
  52. Berlin ma niesamowicie słabą bankowość i nigdzie nie da się płacić kartą.

A Ty czego się nauczyłaś_eś? Zachęcam się gorąco do zrobienia takiego podsumowania i… notowania sobie takiej jednej rzeczy tygodniowo. Podejmiesz wyzwanie?

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media
15.02.2023

O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media

Musiałam wybrać temat na konferencję marketingową. Dość dużą. Zapytałam znajomych, Klientów, współpracowników – jaki temat? Zaproponowałam trzy, w tym jeden oparty na wyznaczani celów i KPI. Feedback? “Nuda, to się nie sprzeda, to nie jest sexy”.

Strategia contentowa – jak zbudować ją dobrze?
5.07.2023

Strategia contentowa – jak zbudować ją dobrze?

Miałam okazję jako juror oceniać prace w konkursie Power of Content Marketing Awards, sama tworzę strategie contentową dla klientów jak i szkolę z tego zakresu. Główny problem? Działanie ad hoc, a nawet jeżeli zaplanowane, to… bez celów.

Rok nauki, wiedzy i procesów
30.11.2022

Rok nauki, wiedzy i procesów

Podsumowanie roku zawsze mnie przerażało. Jako przedsiębiorczyni czułam się zobligowana dołączyć do tego grona osób, które swój biznes w ten sposób podsumowują. Nieważne: chcę czy nie. Oczywiście to były tylko moje przekonania. I wpływ Social Media.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA