Własna firma od 7 lat [WNIOSKI]

Są takie momenty, które zmuszają do refleksji. Niekoniecznie wielkie rocznice czy przełomowe momenty. U mnie było to zwykłe “dzień dobry” powiedziane przez młodego sąsiada. Świadomość upływającego czasu. Czasu, z którego jestem maksymalnie zadowolona, i który wiele mnie nauczył.

To już ponad 6 lat prowadzenia własnej agencji i ponad 5 lat prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. I kiedy o tym myślę, a jednocześnie w głowie postrzegam się nadal jako “młode dziewczę” mam dysonans poznawczy. Za mną kilka lat odpowiedzialności, stresu, ale i pięknych chwil i swoistej przygody. Czego się nauczyłam? Wielu rzeczy. Nic odkrywczego. Kiedy ktoś powtarza Ci, że to ważne, myślisz sobie “banały”. Dopóki sam_a nie dojdziesz do takich wniosków.

  1. Szanuj swój czas. To jedyny zasób, którego nie odzyskasz. Zadawaj się w życiu prywatnym jak i zawodowym z ludźmi, którzy również szanują Twój czas. Twoją wiedzę. Doświadczenie. Ciebie jako człowieka. Nie musisz im się podobać. Nie muszą Cię lubić. Ale szacunek jest niezwykle ważny.
  2. Zlecaj, deleguj, kontroluj. Przechodząc z etatu miałam problem z delegowaniem zadań. “Przecież zrobię najlepiej”. Nie, nie zrobię. Zrobię inaczej. Zlecanie i delegowanie innym, to nie tylko poświęcanie swojego czasu na ważniejsze zadania i jego optymalizacja, ale również jak dla mnie wyraz zaufania do pracowników. Kontroluj, zawsze. Ale jednocześnie zawsze w granicach normy. Zaufanie jest podstawą. A mikromanagment kończy się źle dla każdej ze stron. Osobiście deleguję również ile się da w życiu prywatnym. Catering dietetyczny, sprzątanie, balkon. Mam więcej czasu na to, co lubię. Prywatnie. Mam również czas na ważniejsze zadania zawodowe, które czekać nie mogą.
  3. Nie ma ludzi nie zastąpionych. Pracowników. Wspólników. Ciebie. To ożywcze i wyzwalające.
  4. Ludzie to najcenniejszy zasób. Nie pieniądze. Nie sprzęt. Nie procesy. Nie narzędzia. Być może czas. Ale to dzięki ludziom istnieje Twoja firma.
  5. Otaczaj się ludźmi. Wcale nie mądrzejszymi od siebie. Bo co to oznacza? Jak to sprawdzić? Więcej doświadczenia, bycie starszym? To bez znaczenia. Chłoń ludzi, odkrywaj, słuchaj, buduj doświadczenia.
  6. Organizacja siebie w czasie to podstawa. O tym pisałam już ostatnio. Bez dobrego zarządzania sobą w czasie byłabym jednym wielkim frustratem. Nieefektywnym człowiekiem. Niezadowolonym człowiekiem.
  7. Zmieniły mi się priorytety. Z życia zawodowego, na prywatne. Maksyma pracuję, aby żyć, a nie żyję aby pracować nigdy nie była dla mnie tak zrozumiała. Nie chcę wypalenia zawodowego. Nie chcę poświęcać swojego życia pracy.
  8. Dobrze mieć wspólników. Często się kłócimy. Jeszcze częściej mamy inne zdanie. Ale to dobre i ożywcze w biznesie.
  9. Nie muszę wiedzieć wszystkiego. Nie muszą znać się na sprzedaży bezpośredniej, podatkach, prawie. Muszę wiedzieć jak to kontrolować, mierzyć i czy dąży w dobrą stronę. Ale mogę mieć od tego ekspertów do współpracy.
  10. Mogę wiedzieć wszystko. Zawsze mówiono mi albo zarządzanie firmą, albo marketing. A jak marketing, to koniecznie jedna dziedzina finalnie. A ja realnie interesuje się i zarządzaniem, i marketingiem. Zgłębiam biznes, technologię i neurobiologię. Oglądam głupie seriale, czytam 365 dni, czytam książki fantasy, zastanawiam się dlaczego słońce jest żółte i przeprowadzam wywiady z fizykami kwantowymi. Nie oceniam. Nie traktuję w kategorii lepsze gorsze. Doświadczam i chłonę. Wszędzie mogę znaleźć  inspirację. Klientów. Grupę docelową moich Klientów.

To małe rzeczy, ale dla mnie kluczowe. Pewnie za kolejne 6 – 7 lat się zmienią i wyciągnę inne wnioski. Ale na ten moment nic bym nie zmieniła.

Zobacz także
Marketingowa wiedza – skąd ją brać?
8.08.2022

Marketingowa wiedza – skąd ją brać?

Zawód marketera może nigdy się nie znudzić. Pracujemy z różnymi markami, branżami, każdy dzień może być wyzwaniem. Z drugiej strony to również często nudne i powtarzalne rzeczy robione w excelu oraz niekończące się pozyskiwanie wiedzy.

Rok nauki, wiedzy i procesów
30.11.2022

Rok nauki, wiedzy i procesów

Podsumowanie roku zawsze mnie przerażało. Jako przedsiębiorczyni czułam się zobligowana dołączyć do tego grona osób, które swój biznes w ten sposób podsumowują. Nieważne: chcę czy nie. Oczywiście to były tylko moje przekonania. I wpływ Social Media.

Algorytmy w Social Media
7.09.2022

Algorytmy w Social Media

Wszystko jest kwestią przyciągania uwagi. I świetnie radzi sobie z tym TikTok. Jak zauważył kilkadziesiąt lat temu laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii Herbert Simon, w świecie, w którym informacji (i rozrywki) jest pod dostatkiem, krytycznie deficytowym zasobem staje się uwaga.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA