Własna firma od 7 lat [WNIOSKI]

Są takie momenty, które zmuszają do refleksji. Niekoniecznie wielkie rocznice czy przełomowe momenty. U mnie było to zwykłe “dzień dobry” powiedziane przez młodego sąsiada. Świadomość upływającego czasu. Czasu, z którego jestem maksymalnie zadowolona, i który wiele mnie nauczył.

To już ponad 6 lat prowadzenia własnej agencji i ponad 5 lat prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. I kiedy o tym myślę, a jednocześnie w głowie postrzegam się nadal jako “młode dziewczę” mam dysonans poznawczy. Za mną kilka lat odpowiedzialności, stresu, ale i pięknych chwil i swoistej przygody. Czego się nauczyłam? Wielu rzeczy. Nic odkrywczego. Kiedy ktoś powtarza Ci, że to ważne, myślisz sobie “banały”. Dopóki sam_a nie dojdziesz do takich wniosków.

  1. Szanuj swój czas. To jedyny zasób, którego nie odzyskasz. Zadawaj się w życiu prywatnym jak i zawodowym z ludźmi, którzy również szanują Twój czas. Twoją wiedzę. Doświadczenie. Ciebie jako człowieka. Nie musisz im się podobać. Nie muszą Cię lubić. Ale szacunek jest niezwykle ważny.
  2. Zlecaj, deleguj, kontroluj. Przechodząc z etatu miałam problem z delegowaniem zadań. “Przecież zrobię najlepiej”. Nie, nie zrobię. Zrobię inaczej. Zlecanie i delegowanie innym, to nie tylko poświęcanie swojego czasu na ważniejsze zadania i jego optymalizacja, ale również jak dla mnie wyraz zaufania do pracowników. Kontroluj, zawsze. Ale jednocześnie zawsze w granicach normy. Zaufanie jest podstawą. A mikromanagment kończy się źle dla każdej ze stron. Osobiście deleguję również ile się da w życiu prywatnym. Catering dietetyczny, sprzątanie, balkon. Mam więcej czasu na to, co lubię. Prywatnie. Mam również czas na ważniejsze zadania zawodowe, które czekać nie mogą.
  3. Nie ma ludzi nie zastąpionych. Pracowników. Wspólników. Ciebie. To ożywcze i wyzwalające.
  4. Ludzie to najcenniejszy zasób. Nie pieniądze. Nie sprzęt. Nie procesy. Nie narzędzia. Być może czas. Ale to dzięki ludziom istnieje Twoja firma.
  5. Otaczaj się ludźmi. Wcale nie mądrzejszymi od siebie. Bo co to oznacza? Jak to sprawdzić? Więcej doświadczenia, bycie starszym? To bez znaczenia. Chłoń ludzi, odkrywaj, słuchaj, buduj doświadczenia.
  6. Organizacja siebie w czasie to podstawa. O tym pisałam już ostatnio. Bez dobrego zarządzania sobą w czasie byłabym jednym wielkim frustratem. Nieefektywnym człowiekiem. Niezadowolonym człowiekiem.
  7. Zmieniły mi się priorytety. Z życia zawodowego, na prywatne. Maksyma pracuję, aby żyć, a nie żyję aby pracować nigdy nie była dla mnie tak zrozumiała. Nie chcę wypalenia zawodowego. Nie chcę poświęcać swojego życia pracy.
  8. Dobrze mieć wspólników. Często się kłócimy. Jeszcze częściej mamy inne zdanie. Ale to dobre i ożywcze w biznesie.
  9. Nie muszę wiedzieć wszystkiego. Nie muszą znać się na sprzedaży bezpośredniej, podatkach, prawie. Muszę wiedzieć jak to kontrolować, mierzyć i czy dąży w dobrą stronę. Ale mogę mieć od tego ekspertów do współpracy.
  10. Mogę wiedzieć wszystko. Zawsze mówiono mi albo zarządzanie firmą, albo marketing. A jak marketing, to koniecznie jedna dziedzina finalnie. A ja realnie interesuje się i zarządzaniem, i marketingiem. Zgłębiam biznes, technologię i neurobiologię. Oglądam głupie seriale, czytam 365 dni, czytam książki fantasy, zastanawiam się dlaczego słońce jest żółte i przeprowadzam wywiady z fizykami kwantowymi. Nie oceniam. Nie traktuję w kategorii lepsze gorsze. Doświadczam i chłonę. Wszędzie mogę znaleźć  inspirację. Klientów. Grupę docelową moich Klientów.

To małe rzeczy, ale dla mnie kluczowe. Pewnie za kolejne 6 – 7 lat się zmienią i wyciągnę inne wnioski. Ale na ten moment nic bym nie zmieniła.

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
User Generated Content w służbie Twojej marki
25.05.2023

User Generated Content w służbie Twojej marki

Mówi się, że “content is the king”, ale czy to właśnie my powinniśmy go generować? Zdecydowanie nie. Zamiast kreowania i skupiania się tylko i wyłącznie na własnych treściach niezaprzeczalnie warto przekazać inicjatywę naszym Klientom i użytkownikom.

O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media
15.02.2023

O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media

Musiałam wybrać temat na konferencję marketingową. Dość dużą. Zapytałam znajomych, Klientów, współpracowników – jaki temat? Zaproponowałam trzy, w tym jeden oparty na wyznaczani celów i KPI. Feedback? “Nuda, to się nie sprzeda, to nie jest sexy”.

Analityka w social mediach – podstawy
6.05.2023

Analityka w social mediach – podstawy

Jak to jest z tą analityką w social mediach? Mam wrażenie, że żyjemy w swoistego rodzaju bańkach i klątwie wiedzy. Z jednej strony mówimy o zaawansowanej analityce, algorytmach, marketingu napędzanego danymi czy Big Data.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA