Mity o Facebooku obalone (albo nie)

Na świętej już prawie pamięci Clubhouse poruszyłam kiedyś temat bujdów i mitów na temat Facebooka. Po spotkaniu odbyła się jeszcze ankieta, która miała na celu sprawdzenie, co ludzie oceniają jako mit związany z Facebookiem, a co nie. Wyniki poniżej wraz ze słowem komentarza ode mnie. W ankiecie wzięły udział 162 osoby.

Facebook umiera.

Tak – 29%
Nie – 71%

Jak jest: MIT

Facebook ma się całkiem dobrze. I nie świadczą o tym empiryczne spostrzeżenia, ale same liczby i raporty.

Obecnie Facebook ma 2 miejsce (za 2020 rok) najczęściej wykorzystywanych aplikacji w Polsce. Oprócz YouTube (1. miejsce) w TOP5 znajdziemy pozostałe aplikacje Facebooka. Zasięg reklamowy Facebooka wzrósł o +5,9% czyli 1 mln użytkowników. Spędzamy w aplikacji średnio 195 godzin miesięcznie, co daje ponad 8 pełnych dni (!). Pokrycie odbiorców z innymi mediami społecznościowymi, to kolejno TikTok 36%, Pinterest 35%, Twitter 53%, Reddit 17%, YouTube 92%.

Zasięg reklamowy wzrósł także na świecie o 2,2%, czyli 48 mln użytkowników. Z Q3 2019 do Q3 liczba aktywnych użytkowników wzrosła o 12%.
Grupa wiekowa 13 – 17, stanowi tyle samo odbiorców, co 55-64 czy 65+. Co ciekawe w grupie wiekowej 13 – 17 zasięg reklamowy wzrósł wśród kobiet o 12%, a wśród mężczyzn o 145%!

Liczby mówią same za siebie, a swoje empiryczne przekonania zostawię na rozmowę z Wami np. na IG albo LinkedIn.

Źródło: Digital 2021 Global Overview Report

Facebook mnie nie lubi i usuwa moje posty.

Tak – 8%
Nie – 92%

JAK JEST: MIT

Facebook nie jest człowiekiem, aby mieć wobec nas jakieś uczucia. 😉 Jeżeli coś zniknęło z naszego profilu, to:

  • usunęliśmy to niechcący pewnie sami,
  • zrobił to inny admin,
  • nasz post naruszał zasady społeczności/regulamin.

Istnieją odgórne, dobre godziny publikacji posta.

Tak – 34%
Nie – 66%

JAK JEST: MIT

Nie istnieją. Wszystkie raporty itd. mówiące, że najlepsza godzina publikacji to 20, opierają się na wszystkich branżach i wszystkich grupach docelowych. Są średnią, która raczej w przypadku takiego badania nie jest dobrą statystyką. Tylko natywne statystyki naszego profilu czy testy A/B mają sens.

Edycja postu ucina zasięgi.

Tak – 35%
Nie – 65%

JAK JEST: MIT

Tak po prostu. Edycja postów nie ucina zasięgów.

Facebook nie sprzedaje.

Tak – 10%
Nie – 90%

JAK JEST: MIT

Sprzedaje, o ile robimy to strategicznie, z głową i planem, a nasza grupa docelowa jest w tym medium.

Linkowanie do stron www jest złe.

Tak – 20%
Nie – 80%

JAK JEST: MIT

Tak, to prawda. Facebook obcina zasięgi postom z linkiem. Czy to oznacza, że powinniśmy w związku z tym rezygnować z linków? Zdecydowanie nie, jeżeli strona www bądź e-commerce, to core naszego biznesu. Po co nam Facebook, który nie spełnia celów biznesowych? Lepszy mniejszy zasięg, ale spełniający nasze potrzeby, aniżeli puste posty.

Trzeba linkować w każdym poście.

Tak – 7%
Nie – 93%

JAK JEST: MIT

Po prostu: nie.

Facebook jest darmowy.

Tak – 32%
Nie – 68%

JAK JEST: MIT

Nie jest. Płacimy mu dwoma, całkiem cennymi zasobami. Naszym czasem i naszymi danymi.

Zobacz też: 10 wniosków na temat Internetu i mediów społecznościowych 

Zaplanowane posty mają mniejszy zasięg.

Tak – 16%
Nie – 84%

JAK JEST: MIT

Zdecydowanie nie. Nie ma sensownej korelacji pomiędzy tymi dwoma parametrami. Planowanie to natywna funkcja Facebooka.

Algorytmy są po to, żebyśmy musieli płacić Facebookowi.

Tak – 38%
Nie – 62%

JAK JEST: MIT

Algorytmy istnieją po to, abyśmy nie mieli na naszym wallu śmietnika i chcieli spędzać na platformie jak największą ilość czasu. Ale nie wiąże się to bezpośrednio z działaniami płatnymi na Facebooku. Spróbujcie się kiedyś przełączyć na wyświetlanie treści chronologicznie na Facebooku. Zobaczycie o czym mówię.

Mój profil na Facebooku jest mój.

Tak – 19%
Nie – 81%

JAK JEST: MIT

Nie, nie jest. Twój profil na Facebooku jak i strona firmowa należy… do Facebooka.

A jakie są Twoje spostrzeżenia? Daj mi znać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
User Generated Content w służbie Twojej marki
25.05.2023

User Generated Content w służbie Twojej marki

Mówi się, że “content is the king”, ale czy to właśnie my powinniśmy go generować? Zdecydowanie nie. Zamiast kreowania i skupiania się tylko i wyłącznie na własnych treściach niezaprzeczalnie warto przekazać inicjatywę naszym Klientom i użytkownikom.

It’s ⚠️ Time to BeReal. ⚠️
5.10.2022

It’s ⚠️ Time to BeReal. ⚠️

BeReal to aplikacja społecznościowa, która w swoich założeniach i dostępnych funkcjach w 100% opiera się na autentyczności. “Everyday at a different time, everyone is notified simultaneously to capture and share a photo in 2 minutes.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA