Nazwa Twojej marki krok po kroku [NAMING]

Pierwsza rzecz, do kt贸rej siadamy tworz膮c mark臋 i otwieraj膮c biznes, to cz臋sto wymy艣lenie nazwy dla firmy. Czy to dobra droga? Nie do ko艅ca.

Proces tworzenia nazwy, to element procesu brandingowego. Zanim zabierzemy si臋 do wymy艣lenia nazwy musimy odrobi膰 prac臋 analityczn膮, badawcz膮 i po prostu strategiczn膮. Nazwa More Bananas (mojej agencji) by艂a wynikiem pracy nad mark膮. Jej pozycjonowaniem, warto艣ciami, obietnic膮, finalnie celami oraz w d艂u偶szej perspektywie wst臋pnie planowanym zakresem dzia艂ania. Nie inaczej by艂o z nazw膮 mojej jednoosobowej dzia艂alno艣ci gospodarczej. Po prostu Anna Ledwo艅. Buduj臋 swoj膮 mark臋 osobist膮, a nie drug膮 firm臋.

Nazwa zostaje z Tob膮 na lata. Cz臋sto nie zmieniamy jej nawet w procesie rebrandingowym. Nazwa marki jest czym艣 d艂ugoterminowym, a cz臋sto tworzymy j膮 w kilkana艣cie minut na bazie rozm贸w ze znajomymi albo w艂asnych preferencji. Nie t臋dy droga.

Zatem kt贸r臋dy? Poni偶ej znajdziesz 10 drogowskaz贸w,聽kt贸re u艂atwi膮 Ci przej艣cie przez ten proces.

Zasada 5-10

Nazwa powinna mie艣ci膰 si臋 w tylu znakach (ze spacjami w艂膮cznie). Czy mo偶e by膰 d艂u偶ej? Jasne, nie chodzi o to, 偶eby mierzy膰 to “z linijk膮 w r臋ce”. Ale nie przesadzajmy z d艂ugo艣ci膮.

Stw贸rz map臋 skojarze艅 i my艣li.聽

Mo偶e by膰 w digitalu, mo偶e by膰 offline. Ja cz臋sto wybieram po prostu szkicownik, w kt贸rym sobie rozrysowuj臋 skojarzenia. Mo偶e to by膰 r贸wnie偶 tablica albo 偶贸艂te karteczki. W onlinie pomog膮 Ci takie aplikacje jak Miro, Mural czy nawet Canva.

(Nie) zdradzaj w nazwie o czym jest marka

Szko艂y s膮 dwie. I nie ma jednej s艂usznej drogi.

  1. Z jednej strony marka “powinna m贸wi膰 sama za siebie”. Powi膮zanie tematyczne / bran偶owe / produktowe sprawia, 偶e mark臋 mo偶na lepiej zapami臋ta膰. Tutaj chocia偶by mo偶emy m贸wi膰 o takich markach jak Hummus Ammamusi, Majobez czy Body Boom.
  2. Z drugiej strony je偶eli nie wiemy, co b臋dziemy produkowa膰 lub oferowa膰 za 6 czy 8 lat. B膮d藕 wiemy, 偶e nasze portfolio zdecydowanie si臋 poszerzy warto si臋gn膮膰 po bardziej uniwersaln膮 nazw臋. Biedronka聽jako nazwa sklepu聽czy More Bananas jako nazwa agencji to idealne przyk艂ady tej drogii.

Synonimy, wyrazy bliskoznaczne, homonimy, homofony.聽

Homonimy to wyrazy brzmi膮ce tak samo, zapisane tak samo, ale znacz膮ce co innego, np. zamek.聽Homofony to wyrazy o identycznym brzmieniu, ale innym zapisie, np. morze i mo偶e. Synonim贸w i wyraz贸w bliskoznacznych wyja艣nia膰 nikomu nie trzeba. Szukaj metafor i por贸wna艅. Szukaj i jeszcze raz szukaj kreatywnych rozwi膮za艅, kt贸re sprawi膮, 偶e Twoja nazwa zdecydowanie da si臋 zapami臋ta膰.

More Bananas to wi臋cej banan贸w (#KarmimWiedz膮), ale i jednocze艣nie skojarzenie z wi臋cej pieni臋dzy (zwi臋kszamy zaanga偶owanie Twoich Klient贸w, przez co zwi臋kszamy Twoje zyski).

Prostota, ale i oryginalno艣膰

Nawet je偶eli Twoja nazwa b臋dzie kreatywna, niech nadal b臋dzie prosta. Oksymoron? Niekoniecznie. Nawet je偶eli wymy艣lisz oryginaln膮 nazw臋, niech b臋dzie maksymalnie prosta do zapami臋tania, wym贸wienia i zapisania.

Nie musisz trzyma膰 si臋 poprawno艣ci j臋zykowej

O ile Twoja grupa docelowa to zrozumie i doceni! Nie przesad藕 z tworzeniem j臋zyka polskiego “na nowo”. Pami臋taj o semantyce, gramatyce, ortografii czy logice. Na pewno chcesz z艂ama膰 te zasady?

Etyka

Po prostu. Twoja nazwa nie mo偶e budzi膰 negatywnych skojarze艅, by膰 nieetyczna, na granicy prawa. Energetyk “Super Ruchacz” zdecydowanie nie spe艂nia tego podpunktu.

Zabawa s艂owem

Niech nazwa Ci臋 nie ogranicza. Wykorzystuj metafory, por贸wnania, neologizmy (w granicy rozs膮dku). 艁膮cz ze sob膮 s艂owa. Szukaj rozwi膮za艅 w innych j臋zykach czy slangu. Pami臋taj jednak偶e ca艂y czas o grupie docelowej i tym, 偶e slang si臋 dezaktualizuje, j臋zyk jako taki – nie.

Sprawd藕 inne j臋zyki

Osram co prawda ju偶 zadomowi艂 si臋 na polskim rynku i nikogo nie dziwi, jednak偶e pocz膮tki na pewno nie by艂y 艂atwe. Takie nieodrobione zadania domowe zdarzaj膮 si臋 niestety cz臋sto.

Sprawd藕 domen臋

Po prostu. I to nie tylko .pl, ale r贸wnie偶 .com, .eu czy inne. Od razu w ramach mo偶liwo艣ci zarezerwuj wi臋kszo艣膰.

idealna nazwa dla marki

Anna Ledwo艅-Blacha

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Zobacz tak偶e
Strona na Facebooku 鈥 jak zadba膰 o jej SEO?
5.04.2023

Strona na Facebooku – jak zadba膰 o jej SEO?

Zastanawia艂a艣_e艣 si臋 kiedy艣, 偶e Social Media maj膮 bardzo wiele wsp贸lnego z SEO? Strona na Facebooku lub YouTube to drugie najwi臋ksze wyszukiwarki na 艣wiecie, Pinterest opiera si臋 na s艂owach kluczowych, a opisy alternatywne na Instagramie mog膮 wp艂yn膮膰 na Twoje zasi臋gi.

Mity o Facebooku obalone (albo nie)
20.01.2022

Mity o Facebooku obalone (albo nie)

Na 艣wi臋tej ju偶 prawie pami臋ci Clubhouse poruszy艂am kiedy艣 temat bujd贸w i mit贸w na temat Facebooka. Po spotkaniu odby艂a si臋 jeszcze ankieta, kt贸ra mia艂a na celu sprawdzenie, co ludzie oceniaj膮 jako mit zwi膮zany z Facebookiem, a co nie.

Lubi臋 rozmawia膰. Du偶o. I na temat. 艢MIA艁O!

ZOBACZ MNIE NA INSTA