Nazwa Twojej marki krok po kroku [NAMING]

Pierwsza rzecz, do której siadamy tworząc markę i otwierając biznes, to często wymyślenie nazwy dla firmy. Czy to dobra droga? Nie do końca.

Proces tworzenia nazwy, to element procesu brandingowego. Zanim zabierzemy się do wymyślenia nazwy musimy odrobić pracę analityczną, badawczą i po prostu strategiczną. Nazwa More Bananas (mojej agencji) była wynikiem pracy nad marką. Jej pozycjonowaniem, wartościami, obietnicą, finalnie celami oraz w dłuższej perspektywie wstępnie planowanym zakresem działania. Nie inaczej było z nazwą mojej jednoosobowej działalności gospodarczej. Po prostu Anna Ledwoń. Buduję swoją markę osobistą, a nie drugą firmę.

Nazwa zostaje z Tobą na lata. Często nie zmieniamy jej nawet w procesie rebrandingowym. Nazwa marki jest czymś długoterminowym, a często tworzymy ją w kilkanaście minut na bazie rozmów ze znajomymi albo własnych preferencji. Nie tędy droga.

Zatem którędy? Poniżej znajdziesz 10 drogowskazów, które ułatwią Ci przejście przez ten proces.

Zasada 5-10

Nazwa powinna mieścić się w tylu znakach (ze spacjami włącznie). Czy może być dłużej? Jasne, nie chodzi o to, żeby mierzyć to “z linijką w ręce”. Ale nie przesadzajmy z długością.

Stwórz mapę skojarzeń i myśli. 

Może być w digitalu, może być offline. Ja często wybieram po prostu szkicownik, w którym sobie rozrysowuję skojarzenia. Może to być również tablica albo żółte karteczki. W onlinie pomogą Ci takie aplikacje jak Miro, Mural czy nawet Canva.

(Nie) zdradzaj w nazwie o czym jest marka

Szkoły są dwie. I nie ma jednej słusznej drogi.

  1. Z jednej strony marka “powinna mówić sama za siebie”. Powiązanie tematyczne / branżowe / produktowe sprawia, że markę można lepiej zapamiętać. Tutaj chociażby możemy mówić o takich markach jak Hummus Ammamusi, Majobez czy Body Boom.
  2. Z drugiej strony jeżeli nie wiemy, co będziemy produkować lub oferować za 6 czy 8 lat. Bądź wiemy, że nasze portfolio zdecydowanie się poszerzy warto sięgnąć po bardziej uniwersalną nazwę. Biedronka jako nazwa sklepu czy More Bananas jako nazwa agencji to idealne przykłady tej drogii.

Synonimy, wyrazy bliskoznaczne, homonimy, homofony. 

Homonimy to wyrazy brzmiące tak samo, zapisane tak samo, ale znaczące co innego, np. zamek. Homofony to wyrazy o identycznym brzmieniu, ale innym zapisie, np. morze i może. Synonimów i wyrazów bliskoznacznych wyjaśniać nikomu nie trzeba. Szukaj metafor i porównań. Szukaj i jeszcze raz szukaj kreatywnych rozwiązań, które sprawią, że Twoja nazwa zdecydowanie da się zapamiętać.

More Bananas to więcej bananów (#KarmimWiedzą), ale i jednocześnie skojarzenie z więcej pieniędzy (zwiększamy zaangażowanie Twoich Klientów, przez co zwiększamy Twoje zyski).

Prostota, ale i oryginalność

Nawet jeżeli Twoja nazwa będzie kreatywna, niech nadal będzie prosta. Oksymoron? Niekoniecznie. Nawet jeżeli wymyślisz oryginalną nazwę, niech będzie maksymalnie prosta do zapamiętania, wymówienia i zapisania.

Nie musisz trzymać się poprawności językowej

O ile Twoja grupa docelowa to zrozumie i doceni! Nie przesadź z tworzeniem języka polskiego “na nowo”. Pamiętaj o semantyce, gramatyce, ortografii czy logice. Na pewno chcesz złamać te zasady?

Etyka

Po prostu. Twoja nazwa nie może budzić negatywnych skojarzeń, być nieetyczna, na granicy prawa. Energetyk “Super Ruchacz” zdecydowanie nie spełnia tego podpunktu.

Zabawa słowem

Niech nazwa Cię nie ogranicza. Wykorzystuj metafory, porównania, neologizmy (w granicy rozsądku). Łącz ze sobą słowa. Szukaj rozwiązań w innych językach czy slangu. Pamiętaj jednakże cały czas o grupie docelowej i tym, że slang się dezaktualizuje, język jako taki – nie.

Sprawdź inne języki

Osram co prawda już zadomowił się na polskim rynku i nikogo nie dziwi, jednakże początki na pewno nie były łatwe. Takie nieodrobione zadania domowe zdarzają się niestety często.

Sprawdź domenę

Po prostu. I to nie tylko .pl, ale również .com, .eu czy inne. Od razu w ramach możliwości zarezerwuj większość.

idealna nazwa dla marki

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media
15.02.2023

O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media

Musiałam wybrać temat na konferencję marketingową. Dość dużą. Zapytałam znajomych, Klientów, współpracowników – jaki temat? Zaproponowałam trzy, w tym jeden oparty na wyznaczani celów i KPI. Feedback? “Nuda, to się nie sprzeda, to nie jest sexy”.

It’s ⚠️ Time to BeReal. ⚠️
5.10.2022

It’s ⚠️ Time to BeReal. ⚠️

BeReal to aplikacja społecznościowa, która w swoich założeniach i dostępnych funkcjach w 100% opiera się na autentyczności. “Everyday at a different time, everyone is notified simultaneously to capture and share a photo in 2 minutes.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA