Archetyp marki – czy jest potrzebny?

Niezwykle ważny element strategii Twojej marki! Archetyp marki, to innymi słowy, uniwersalny wzorzec zachowań, oparty na podstawowych ludzkich pragnieniach.

Zagłębiając się w archetypy, możesz rozpoznać w nich swoich bliskich, rodzinę czy znajomych z pracy. Co najlepsze, znajome również będą wydawały Ci się archetypy, których osobiście nie znasz i nie miałeś styczności z takimi ludźmi. Dlaczego?
Za twórcę archetypów uważa się C.G. Junga. Twierdził, że wszyscy posiadamy zbiorową nieświadomość, która kieruje naszymi doświadczeniami oraz emocjami. To właśnie jest wyjaśnienie „znania” czegoś, czego wcześniej empirycznie poznać nie mogliśmy.

12 archetypów według Junga

Archetyp marki według Junga

Po co komu archetyp marki?

  1. Połączenie z odbiorcą — obecnie większość marek konkuruje pod względem samego produktu/usługi, ich wartości, korzyści czy ceny. Komunikacja może być wyróżnikiem. A bliskie relacje budują emocjonalne połączenie, które możemy osiągnąć dzięki dobremu wyborowi archetypu.
  2. Zróżnicowanie — strategie wyróżniania się na rynku i pozycjonowania wydają się mocno wyeksploatowane, a każda nowa firma ma trudniejszą sytuację, aby operować czymś wyjątkowym na konkurencyjnym polu. Archetypy pomogą Ci się wyróżnić.
  3. Spójność — pozwala Ci określić, w którą stronę powinna iść marka i utrzymywać spójną komunikację.
  4. Znajomość — rozpoznawanie tych archetypów jest „zaprogramowane” w ludzkim mózgu. Są zatem idealnym narzędziem podczas pozycjonowania marki i nadawania jej „ludzkiej twarzy”.

Jak szukać archetypów?

Zastanów się:

  • Jakie archetypy reprezentują Twoi odbiorcy?
  • Jaka jesteś Ty jako marka?

Nie musisz koncentrować się tylko na jednym. Możesz wybrać podstawowy (około 70% naszej marki) i archetyp wpływowy (30%). Chociaż mnie zdarzało się wybierać i dwa archetypy wpływowe.

Czy archetyp może zmieniać się w czasie? Oczywiście! W całym cyklu życia produktu. Tak jak i ludzie się zmieniają, tak w czasie istnienia firmy mogą zmieniać się archetypy.

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Człowiek kontra AI: Nowe horyzonty percepcji
12.04.2024

Człowiek kontra AI: Nowe horyzonty percepcji

W dobie cyfryzacji, granice między twórczością ludzką a sztuczną inteligencją (AI) stają się coraz bardziej zatarte. Eksperymenty przeprowadzone przez Neuroinsight Lab dostarczyły fascynujących wyników na temat tego, jak ludzki mózg reaguje na treści generowane przez AI.

Jak budować społeczność wokół marki?
21.03.2023

Jak budować społeczność wokół marki?

Komunikacja z odbiorcami diametralnie zmieniała się na przestrzeni lat, a raczej dekad. Od monologu przez dialog po trialog — wielopłaszczyznowe dyskusje pomiędzy internetowymi społecznościami, do których marka może dołączyć.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA