Content efemeryczny bez tajemnic

O contencie efemerycznym napisała chyba każda szanująca się gazeta o marketingu, a termin przynajmniej raz w swoim życiu użył “każdy marketer”. Czym zatem efemeryczność i content efemeryczny tak naprawdę jest?

Content efemeryczny, to po prostu content, który trwa 24 godziny.

Efemeryczny, to inaczej przemijający, krótkotrwały. Słowo to, jako takie, pochodzi z greckiego ἐφήμερος ( ephémeros ), co oznacza ‘to, co trwa tylko dzień’. To również chwilość i ulotność. Dziś mówią o tym wszyscy, za tydzień nie będzie pamiętał nikt. 

Dlaczego właśnie teraz tak często o efemeryczności się mówi i dlaczego taki typ contentu pokochaliśmy? XX i XXI wiek przyniósł nam nadmiar i zbyt dużą ilość danych i informacji. Żyjemy w świecie zmienności, względności i pluralizmu. W świecie VUCA.

To, że codziennie musimy przetwarzać bardzo dużą ilość danych sprawia, że trzeba przypisać im “terminy ważności” – nic nie może być stałe, nic nie może być nieodwoływalne, żaden wybór nie jest ostateczny.

Nasza rzeczywistość, to rzeczywistość w której istnieje tylko chwila: w każdym momencie można zmienić pracę (nie warunkuje jej wykształcenie), miejsce zamieszkania, krąg kulturowy, w którym się przebywa. Jedyną stałą materią pozostaje przeżywanie tu i teraz. 

Chociaż ja powtarzam, że z contentem efemerycznym w świeci jest jak z kotem Schrödingera. Istnieje i nie istnieje. Istnieje, bo mamy znikające treści. Ba, same social media są efemeryczne, stare znikają (np. Nasza Klasa), ciągle pojawiają się nowe. Z drugiej strony w internecie NIC nie ginie. Wszystko da się zapisać, zachować, zescreenować.

Najprostsze przykłady contentu efemerycznego? Oczywiście:

  • Instagram Stories
  • Facebook Stories
  • Transmisje na żywo (nie zapisane na później)
  • Trendy, mody, hajpy, fady.

Ale sam czas życia postów w Social Media nie nastraja optymistycznie.

lifespan

Jaki powinien być content efemeryczny?

  • Emocjonalny – Jeśli cały czas jesteśmy w ruchu i to, co nas otacza nieustannie zanika jedyną stałą wartością pozostaje doznanie (smak, zapach, obraz, odczucie).
  • Pisz i twórz nie o swoich produktach i benefitach, ale o kontekście sytuacyjnym. Przykład poniżej, idealny na wakacje.

przykład contentu efemerycznego

  • Staraj się tworzyć treści bazujące na efekcie FOMO (Fear of Missing out)
  • Oczywiście twórz RTMy (Real Time Marketing)
  • Wykorzystuj również memiczność i wiralowość.
  • Opowiadaj historie i twórz treści na bazie storytellingu.
  • Wykorzystuj różne techniki wpływu, np. technikę niedostępności, niechęci do straty, pre-swazję, priming czy efekt coctail party.

 

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Burza mózgów z głową 🧠
2.11.2022

Burza mózgów z głową 🧠

Bierzesz udział albo organizujesz burze mózgów? Pewnie sam_a zauważasz, że często są nieefektywne. Wbrew pozorom burza mózgów to nie jest spotkanie na zasadzie “a teraz siadamy i generujemy jak najwięcej pomysłów”. Musi mieć swoje określone ramy, proces i schematy.

Top 10 Social Media mity obalone.
4.09.2022

Top 10 Social Media mity obalone.

Media społecznościowe są obecnie jednym z najbardziej wartościowych kanałów w kontekście działań marketingowych. Niezależnie od tego czy to sprzedaż, pozyskiwanie leadów, budowanie świadomości marki czy zainteresowanie. Są obecne na każdym etapie lejka.

Czego nie dodawać na Facebooka?
10.05.2023

Czego nie dodawać na Facebooka?

Czy na Facebooka można wrzucać wszystko? Czy jest treść, której nie powinno się tam publikować? Wiedza o tym, jakiego contentu Facebook “nie lubi” to niezwykle przydatna wiedza. Dowiedz się, jak nie denerwować algorytmu.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA