Content efemeryczny bez tajemnic

O contencie efemerycznym napisała chyba każda szanująca się gazeta o marketingu, a termin przynajmniej raz w swoim życiu użył “każdy marketer”. Czym zatem efemeryczność i content efemeryczny tak naprawdę jest?

Content efemeryczny, to po prostu content, który trwa 24 godziny.

Efemeryczny, to inaczej przemijający, krótkotrwały. Słowo to, jako takie, pochodzi z greckiego ἐφήμερος ( ephémeros ), co oznacza ‘to, co trwa tylko dzień’. To również chwilość i ulotność. Dziś mówią o tym wszyscy, za tydzień nie będzie pamiętał nikt. 

Dlaczego właśnie teraz tak często o efemeryczności się mówi i dlaczego taki typ contentu pokochaliśmy? XX i XXI wiek przyniósł nam nadmiar i zbyt dużą ilość danych i informacji. Żyjemy w świecie zmienności, względności i pluralizmu. W świecie VUCA.

To, że codziennie musimy przetwarzać bardzo dużą ilość danych sprawia, że trzeba przypisać im “terminy ważności” – nic nie może być stałe, nic nie może być nieodwoływalne, żaden wybór nie jest ostateczny.

Nasza rzeczywistość, to rzeczywistość w której istnieje tylko chwila: w każdym momencie można zmienić pracę (nie warunkuje jej wykształcenie), miejsce zamieszkania, krąg kulturowy, w którym się przebywa. Jedyną stałą materią pozostaje przeżywanie tu i teraz. 

Chociaż ja powtarzam, że z contentem efemerycznym w świeci jest jak z kotem Schrödingera. Istnieje i nie istnieje. Istnieje, bo mamy znikające treści. Ba, same social media są efemeryczne, stare znikają (np. Nasza Klasa), ciągle pojawiają się nowe. Z drugiej strony w internecie NIC nie ginie. Wszystko da się zapisać, zachować, zescreenować.

Najprostsze przykłady contentu efemerycznego? Oczywiście:

  • Instagram Stories
  • Facebook Stories
  • Transmisje na żywo (nie zapisane na później)
  • Trendy, mody, hajpy, fady.

Ale sam czas życia postów w Social Media nie nastraja optymistycznie.

lifespan

Jaki powinien być content efemeryczny?

  • Emocjonalny – Jeśli cały czas jesteśmy w ruchu i to, co nas otacza nieustannie zanika jedyną stałą wartością pozostaje doznanie (smak, zapach, obraz, odczucie).
  • Pisz i twórz nie o swoich produktach i benefitach, ale o kontekście sytuacyjnym. Przykład poniżej, idealny na wakacje.

przykład contentu efemerycznego

  • Staraj się tworzyć treści bazujące na efekcie FOMO (Fear of Missing out)
  • Oczywiście twórz RTMy (Real Time Marketing)
  • Wykorzystuj również memiczność i wiralowość.
  • Opowiadaj historie i twórz treści na bazie storytellingu.
  • Wykorzystuj różne techniki wpływu, np. technikę niedostępności, niechęci do straty, pre-swazję, priming czy efekt coctail party.

 

Zobacz także
Burza mózgów z głową 🧠
2.11.2022

Burza mózgów z głową 🧠

Bierzesz udział albo organizujesz burze mózgów? Pewnie sam_a zauważasz, że często są nieefektywne. Wbrew pozorom burza mózgów to nie jest spotkanie na zasadzie “a teraz siadamy i generujemy jak najwięcej pomysłów”. Musi mieć swoje określone ramy, proces i schematy.

Brak kobiet na marketingowych scenach?
12.10.2022

Brak kobiet na marketingowych scenach?

Problem braku specjalistek (marketerek) w mediach czy na marketingowych i biznesowych scenach poruszany jest od dawna. I co ważne: od jakiegoś czasu dyskurs nabiera rozpędu i doczekaliśmy się zmian.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA