Czy Twoja marka potrzebuje brand purpose?

Brand purpose, czyli cel marki, sta艂 si臋 jednym z najwa偶niejszych czynnik贸w sukcesu w dzisiejszym 艣wiecie biznesu. Kiedy艣 marki skupia艂y si臋 g艂贸wnie na dostarczaniu produkt贸w i us艂ug, ale teraz to ju偶 za ma艂o. Klienci oczekuj膮 czego艣 wi臋cej – brand musi mie膰 wyra藕ny cel, kt贸ry wykracza poza czyst膮 sprzeda偶, ale tak偶e taki, kt贸ry anga偶uje si臋 w rozwi膮zywanie problem贸w spo艂ecznych czy 艣rodowiskowych.

Brand purpose – co to jest?

Brand purpose to esencja, warto艣ci i pow贸d istnienia marki. To przekonanie, kt贸re nap臋dza dzia艂ania marki, kszta艂tuje strategi臋 biznesow膮 i wp艂ywa na ka偶dy aspekt dzia艂a艅 marketingowych. Marki o mocnym celu zyskuj膮 lojalno艣膰 klient贸w, buduj膮 trwa艂e relacje i przekraczaj膮 granice tradycyjnego sprzedawania. Gdy klienci wsp贸艂graj膮 z warto艣ciami i misj膮 marki, staj膮 si臋 jej ambasadorami i ch臋tnie wspieraj膮 jej rozw贸j.

W dzisiejszym 艣wiecie konsumpcji, gdzie klienci maj膮 nieograniczony dost臋p do informacji i opcji, marki musz膮 si臋 wyr贸偶nia膰. W艂a艣nie tu brand purpose staje si臋 kluczowym narz臋dziem. Konsumenci coraz cz臋艣ciej wybieraj膮 marki, kt贸re maj膮 pozytywny wp艂yw na 艣wiat, anga偶uj膮 si臋 w dzia艂ania spo艂eczne, dbaj膮 o 艣rodowisko czy promuj膮 r贸wno艣膰. Dla wielu os贸b zakup produktu czy us艂ugi to nie tylko wyb贸r funkcjonalny, ale r贸wnie偶 wyraz ich warto艣ci i przekona艅.

To nie jest archetyp marki! Purpose, to co艣 co nap臋dza nasz膮 mark臋. Cel poza zyskiem. Niczym Gwiazda Polarna, kt贸ra prowadzi nas w stron臋 lepszej przysz艂o艣ci.

Jak tworzy膰 brand purpose?

W przypadku tworzenia Brand Purpose najcz臋艣ciej koncentruj臋 si臋 na dw贸ch frameworkach.

Pierwszy z nich sk艂ada si臋 z :

  • Purpose:聽Dlaczego firma albo marka istnieje
  • Wizja:聽Gdzie chcemy dotrze膰 jako firma. Ostateczny cel, do kt贸rego d膮偶ymy.
  • Misja: Jakie (odwa偶ne / wyra藕ne) kroki musisz podj膮膰, aby zrealizowa膰 wizj臋.
  • Warto艣ci:聽Jak zachowujesz si臋 jako marka, jakie zachowania i postawy sob膮 prezentujesz.
  • Pozycjonowanie:聽W jaki spos贸b wszystkie powy偶sze s膮 komunikowane, aby zaj膮膰 konkretne miejsce w umy艣le ludzi i zbudowa膰 sp贸jny wizerunek Twojej marki.

brand purpose

Natomiast drugi skupia si臋 na:

  • Marzenie (WHY)聽Pe艂en pasji pow贸d istnienia Twojej marki, kt贸ry inspiruje i nie jest z natury mierzalny.
  • Wierzenia (WHY)聽Co reprezentuje sob膮 organizacja i jak膮 warto艣膰 tworzy.
  • Charakter (WHO)聽Niezb臋dne i autentyczne atrybuty firmy i jej pracownik贸w.
  • Duch (CO)聽Pobudzaj膮ce do dzia艂ania zasady i DNA organizacji.
  • Fokus (JAK)聽Sprawia, 偶e marzenia staj膮 si臋 rzeczywisto艣ci膮 na rynku, na kt贸rym dzia艂a marka i powinien by膰 na bie偶膮co komunikowany pracownikom. Opiera si臋 na dzia艂aniu i wyja艣nia wszystkie wybory marki.

brand purpose drugi framework

Brand purpose to nie tylko modne has艂o, ale istotny filar, na kt贸rym buduje si臋 wsp贸艂czesne marki. W dynamicznym i konkurencyjnym 艣wiecie biznesu, posiadanie jasno zdefiniowanego celu staje si臋 kluczem do osi膮gania sukcesu i utrzymania trwa艂ej relacji z klientami. Marki, kt贸re anga偶uj膮 si臋 w rozwi膮zywanie realnych problem贸w spo艂ecznych i 艣rodowiskowych, zyskuj膮 nie tylko lojalno艣膰, ale tak偶e zaufanie konsument贸w.

Brand purpose to narz臋dzie, kt贸re pozwala markom by膰 czym艣 wi臋cej ni偶 tylko dostawcami produkt贸w czy us艂ug. To spos贸b na tworzenie autentycznego i g艂臋bszego po艂膮czenia z klientami. Kiedy marka wyra偶a swoje warto艣ci poprzez dzia艂ania, klienci mog膮 si臋 identyfikowa膰 z jej misj膮 i w艂膮czy膰 si臋 w jej spo艂eczno艣膰.

Anna Ledwo艅-Blacha

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Zobacz tak偶e
Strategia contentowa 鈥 jak zbudowa膰 j膮 dobrze?
5.07.2023

Strategia contentowa – jak zbudowa膰 j膮 dobrze?

Mia艂am okazj臋 jako juror ocenia膰 prace w konkursie Power of Content Marketing Awards, sama tworz臋 strategie contentow膮 dla klient贸w jak i szkol臋 z tego zakresu. G艂贸wny problem? Dzia艂anie ad hoc, a nawet je偶eli zaplanowane, to鈥 bez cel贸w.

O wyznaczaniu cel贸w i KPI w Social Media
15.02.2023

O wyznaczaniu cel贸w i KPI w Social Media

Musia艂am wybra膰 temat na konferencj臋 marketingow膮. Do艣膰聽du偶膮. Zapyta艂am znajomych, Klient贸w, wsp贸艂pracownik贸w – jaki temat? Zaproponowa艂am trzy, w tym jeden oparty na wyznaczani cel贸w i KPI. Feedback? “Nuda, to si臋 nie sprzeda, to nie jest sexy”.

Lubi臋 rozmawia膰. Du偶o. I na temat. 艢MIA艁O!

ZOBACZ MNIE NA INSTA