Czy Twoja marka potrzebuje brand purpose?

Brand purpose, czyli cel marki, stał się jednym z najważniejszych czynników sukcesu w dzisiejszym świecie biznesu. Kiedyś marki skupiały się głównie na dostarczaniu produktów i usług, ale teraz to już za mało. Klienci oczekują czegoś więcej – brand musi mieć wyraźny cel, który wykracza poza czystą sprzedaż, ale także taki, który angażuje się w rozwiązywanie problemów społecznych czy środowiskowych.

Brand purpose – co to jest?

Brand purpose to esencja, wartości i powód istnienia marki. To przekonanie, które napędza działania marki, kształtuje strategię biznesową i wpływa na każdy aspekt działań marketingowych. Marki o mocnym celu zyskują lojalność klientów, budują trwałe relacje i przekraczają granice tradycyjnego sprzedawania. Gdy klienci współgrają z wartościami i misją marki, stają się jej ambasadorami i chętnie wspierają jej rozwój.

W dzisiejszym świecie konsumpcji, gdzie klienci mają nieograniczony dostęp do informacji i opcji, marki muszą się wyróżniać. Właśnie tu brand purpose staje się kluczowym narzędziem. Konsumenci coraz częściej wybierają marki, które mają pozytywny wpływ na świat, angażują się w działania społeczne, dbają o środowisko czy promują równość. Dla wielu osób zakup produktu czy usługi to nie tylko wybór funkcjonalny, ale również wyraz ich wartości i przekonań.

To nie jest archetyp marki! Purpose, to coś co napędza naszą markę. Cel poza zyskiem. Niczym Gwiazda Polarna, która prowadzi nas w stronę lepszej przyszłości.

Jak tworzyć brand purpose?

W przypadku tworzenia Brand Purpose najczęściej koncentruję się na dwóch frameworkach.

Pierwszy z nich składa się z :

  • Purpose: Dlaczego firma albo marka istnieje
  • Wizja: Gdzie chcemy dotrzeć jako firma. Ostateczny cel, do którego dążymy.
  • Misja: Jakie (odważne / wyraźne) kroki musisz podjąć, aby zrealizować wizję.
  • Wartości: Jak zachowujesz się jako marka, jakie zachowania i postawy sobą prezentujesz.
  • Pozycjonowanie: W jaki sposób wszystkie powyższe są komunikowane, aby zająć konkretne miejsce w umyśle ludzi i zbudować spójny wizerunek Twojej marki.

brand purpose

Natomiast drugi skupia się na:

  • Marzenie (WHY) Pełen pasji powód istnienia Twojej marki, który inspiruje i nie jest z natury mierzalny.
  • Wierzenia (WHY) Co reprezentuje sobą organizacja i jaką wartość tworzy.
  • Charakter (WHO) Niezbędne i autentyczne atrybuty firmy i jej pracowników.
  • Duch (CO) Pobudzające do działania zasady i DNA organizacji.
  • Fokus (JAK) Sprawia, że marzenia stają się rzeczywistością na rynku, na którym działa marka i powinien być na bieżąco komunikowany pracownikom. Opiera się na działaniu i wyjaśnia wszystkie wybory marki.

brand purpose drugi framework

Brand purpose to nie tylko modne hasło, ale istotny filar, na którym buduje się współczesne marki. W dynamicznym i konkurencyjnym świecie biznesu, posiadanie jasno zdefiniowanego celu staje się kluczem do osiągania sukcesu i utrzymania trwałej relacji z klientami. Marki, które angażują się w rozwiązywanie realnych problemów społecznych i środowiskowych, zyskują nie tylko lojalność, ale także zaufanie konsumentów.

Brand purpose to narzędzie, które pozwala markom być czymś więcej niż tylko dostawcami produktów czy usług. To sposób na tworzenie autentycznego i głębszego połączenia z klientami. Kiedy marka wyraża swoje wartości poprzez działania, klienci mogą się identyfikować z jej misją i włączyć się w jej społeczność.

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
User Generated Content w służbie Twojej marki
25.05.2023

User Generated Content w służbie Twojej marki

Mówi się, że “content is the king”, ale czy to właśnie my powinniśmy go generować? Zdecydowanie nie. Zamiast kreowania i skupiania się tylko i wyłącznie na własnych treściach niezaprzeczalnie warto przekazać inicjatywę naszym Klientom i użytkownikom.

O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media
15.02.2023

O wyznaczaniu celów i KPI w Social Media

Musiałam wybrać temat na konferencję marketingową. Dość dużą. Zapytałam znajomych, Klientów, współpracowników – jaki temat? Zaproponowałam trzy, w tym jeden oparty na wyznaczani celów i KPI. Feedback? “Nuda, to się nie sprzeda, to nie jest sexy”.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA