Employer branding, czyli co ma HR do marketingu

Ostatnimi czasy, zwracam uwag臋 na nasilaj膮ce si臋 zainteresowanie kwesti膮 Employer Brandingu. Pracuj臋 przy strategii serwisu rekrutacyjnego, a w agencji obs艂ugujemy coraz wi臋cej temat贸w z zakresu Employer Brandingu. Na temat patrz臋 r贸wnie偶 jako osoba zatrudniaj膮ca pracownik贸w od ponad 5 lat. Widz臋 rosn膮c膮 potrzeb臋 obs艂ugi temat贸w zwi膮zanych z Employer Brandingiem. Ale aby zrozumie膰 znaczenie tego zagadnienia, najpierw musimy zrozumie膰, jak dzia艂aj膮 dzia艂y HR i marketing oraz gdzie te dwa dzia艂y si臋 zaz臋biaj膮.

HR i Marketing 鈥 jakie s膮 ich role?

W du偶ym uproszczeniu HR zajmuje si臋 rekrutacj膮, onboardingiem, szkoleniami i motywacj膮 pracownik贸w, podczas gdy marketing 鈥 ponownie w du偶ym uproszczeniu 鈥 jest odpowiedzialny za promocj臋 firmy, jej produkt贸w i us艂ug. Idea wsp贸艂pracy marketingu z dzia艂em HR powsta艂a ju偶 jaki艣 czas temu, z tej wsp贸艂pracy narodzi艂 si臋 employer branding.

Pi臋knie, kiedy obydwa dzia艂y ze sob膮 wsp贸艂pracuj膮 鈥 wtedy mo偶na odnie艣膰 sukces. Ale cz臋sto zdarza si臋 tak, 偶e 偶adna ze stron nie wie, czym zajmuje si臋 ta druga.

7P w Employer Brandingu

Aby zrozumie膰, dlaczego employer branding jest tak wa偶ny, musimy wr贸ci膰 do podstaw marketingu. W marketingu kluczowe s膮 tzw. 7P, czyli marketing mix: cena, produkt, dystrybucja, promocja, procesy, ludzie oraz 艣wiadectwo materialne. Zauwa偶my, jak wa偶nym elementem jest tutaj czynnik ludzki.

Reklama, PR, promocja osobista i promocja sprzeda偶y 鈥 wszystko to jest elementem promocji. HR jest swoistym elementem marketingu mix: odpowiedni personel, boss branding, budowanie do艣wiadcze艅 klient贸w przez pracownik贸w, to wszystko jest ze sob膮 powi膮zane. PR organizacji tworzy pozytywne do艣wiadczenia w oczach potencjalnych pracownik贸w, a post臋powanie pracownik贸w i ich obecno艣膰 w Internecie, na Social Media czy podczas realnych rozm贸w, buduje marketing i PR firmy.

Kluczowe jest szkolenie pracownik贸w pod tym k膮tem i edukowanie ich o ich roli w firmie, nie tylko w zakresie stanowiska, jakie obejmuj膮. To aspekt, kt贸ry nieraz jest pomijany, nawet przez najwi臋ksze firmy.

Budowanie Employer Brandingu

Zintegrowana komunikacja mi臋dzy dzia艂ami HR i marketing wp艂ywa pozytywnie na wizerunek firmy, jednocze艣nie buduj膮c poczucie odpowiedzialno艣ci w pracownikach i poczucie “misji”. Motywuje to r贸wnie偶 pracownik贸w do wsp贸艂pracy dla dobra firmy, jednocze艣nie buduj膮c wi臋zi z ni膮.

Employer branding, poprzez budowanie silnej, pozytywnej reputacji pracodawcy, przyci膮ga i zatrzymuje najzdolniejszych pracownik贸w, co jest kluczowe dla d艂ugotrwa艂ego sukcesu ka偶dej organizacji.

Anna Ledwo艅-Blacha

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Zobacz tak偶e
It鈥檚 鈿狅笍 Time to BeReal. 鈿狅笍
5.10.2022

It’s 鈿狅笍 Time to BeReal. 鈿狅笍

BeReal to aplikacja spo艂eczno艣ciowa, kt贸ra w swoich za艂o偶eniach i dost臋pnych funkcjach w 100% opiera si臋 na autentyczno艣ci. 鈥淓veryday at a different time, everyone is notified simultaneously to capture and share a photo in 2 minutes.

O wyznaczaniu cel贸w i KPI w Social Media
15.02.2023

O wyznaczaniu cel贸w i KPI w Social Media

Musia艂am wybra膰 temat na konferencj臋 marketingow膮. Do艣膰聽du偶膮. Zapyta艂am znajomych, Klient贸w, wsp贸艂pracownik贸w – jaki temat? Zaproponowa艂am trzy, w tym jeden oparty na wyznaczani cel贸w i KPI. Feedback? “Nuda, to si臋 nie sprzeda, to nie jest sexy”.

Cz艂owiek kontra AI: Nowe horyzonty percepcji
12.04.2024

Cz艂owiek kontra AI: Nowe horyzonty percepcji

W dobie cyfryzacji, granice mi臋dzy tw贸rczo艣ci膮 ludzk膮 a sztuczn膮 inteligencj膮 (AI) staj膮 si臋 coraz bardziej zatarte. Eksperymenty przeprowadzone przez Neuroinsight Lab dostarczy艂y fascynuj膮cych wynik贸w na temat tego, jak ludzki m贸zg reaguje na tre艣ci generowane przez AI.

Lubi臋 rozmawia膰. Du偶o. I na temat. 艢MIA艁O!

ZOBACZ MNIE NA INSTA