Employer branding, czyli co ma HR do marketingu

Ostatnimi czasy, zwracam uwag臋 na nasilaj膮ce si臋 zainteresowanie kwesti膮 Employer Brandingu. Pracuj臋 przy strategii serwisu rekrutacyjnego, a w agencji obs艂ugujemy coraz wi臋cej temat贸w z zakresu Employer Brandingu. Na temat patrz臋 r贸wnie偶 jako osoba zatrudniaj膮ca pracownik贸w od ponad 5 lat. Widz臋 rosn膮c膮 potrzeb臋 obs艂ugi temat贸w zwi膮zanych z Employer Brandingiem. Ale aby zrozumie膰 znaczenie tego zagadnienia, najpierw musimy zrozumie膰, jak dzia艂aj膮 dzia艂y HR i marketing oraz gdzie te dwa dzia艂y si臋 zaz臋biaj膮.

HR i Marketing 鈥 jakie s膮 ich role?

W du偶ym uproszczeniu HR zajmuje si臋 rekrutacj膮, onboardingiem, szkoleniami i motywacj膮 pracownik贸w, podczas gdy marketing 鈥 ponownie w du偶ym uproszczeniu 鈥 jest odpowiedzialny za promocj臋 firmy, jej produkt贸w i us艂ug. Idea wsp贸艂pracy marketingu z dzia艂em HR powsta艂a ju偶 jaki艣 czas temu, z tej wsp贸艂pracy narodzi艂 si臋 employer branding.

Pi臋knie, kiedy obydwa dzia艂y ze sob膮 wsp贸艂pracuj膮 鈥 wtedy mo偶na odnie艣膰 sukces. Ale cz臋sto zdarza si臋 tak, 偶e 偶adna ze stron nie wie, czym zajmuje si臋 ta druga.

7P w Employer Brandingu

Aby zrozumie膰, dlaczego employer branding jest tak wa偶ny, musimy wr贸ci膰 do podstaw marketingu. W marketingu kluczowe s膮 tzw. 7P, czyli marketing mix: cena, produkt, dystrybucja, promocja, procesy, ludzie oraz 艣wiadectwo materialne. Zauwa偶my, jak wa偶nym elementem jest tutaj czynnik ludzki.

Reklama, PR, promocja osobista i promocja sprzeda偶y 鈥 wszystko to jest elementem promocji. HR jest swoistym elementem marketingu mix: odpowiedni personel, boss branding, budowanie do艣wiadcze艅 klient贸w przez pracownik贸w, to wszystko jest ze sob膮 powi膮zane. PR organizacji tworzy pozytywne do艣wiadczenia w oczach potencjalnych pracownik贸w, a post臋powanie pracownik贸w i ich obecno艣膰 w Internecie, na Social Media czy podczas realnych rozm贸w, buduje marketing i PR firmy.

Kluczowe jest szkolenie pracownik贸w pod tym k膮tem i edukowanie ich o ich roli w firmie, nie tylko w zakresie stanowiska, jakie obejmuj膮. To aspekt, kt贸ry nieraz jest pomijany, nawet przez najwi臋ksze firmy.

Budowanie Employer Brandingu

Zintegrowana komunikacja mi臋dzy dzia艂ami HR i marketing wp艂ywa pozytywnie na wizerunek firmy, jednocze艣nie buduj膮c poczucie odpowiedzialno艣ci w pracownikach i poczucie “misji”. Motywuje to r贸wnie偶 pracownik贸w do wsp贸艂pracy dla dobra firmy, jednocze艣nie buduj膮c wi臋zi z ni膮.

Employer branding, poprzez budowanie silnej, pozytywnej reputacji pracodawcy, przyci膮ga i zatrzymuje najzdolniejszych pracownik贸w, co jest kluczowe dla d艂ugotrwa艂ego sukcesu ka偶dej organizacji.

Anna Ledwo艅-Blacha

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Zobacz tak偶e
Analityka w social mediach 鈥 podstawy
6.05.2023

Analityka w social mediach – podstawy

Jak to jest z t膮 analityk膮 w social mediach? Mam wra偶enie, 偶e 偶yjemy w swoistego rodzaju ba艅kach i kl膮twie wiedzy. Z jednej strony m贸wimy o zaawansowanej analityce, algorytmach, marketingu nap臋dzanego danymi czy Big Data.

AI w pigu艂ce. Narz臋dzia AI.
9.02.2023

AI w pigu艂ce. Narz臋dzia AI.

Niezaprzeczalnie temat sztucznej inteligencji聽鈥渞ozgrzewa nasze komputery.鈥澛燙zy AI to trend? Sama jako taka wg mnie nie jest trendem, wszak偶e istnieje od ponad 70 lat, ale jej wykorzystywanie w content marketingu, tworzeniu tekst贸w, grafik, zdj臋膰, kodu – tak.

Lubi臋 rozmawia膰. Du偶o. I na temat. 艢MIA艁O!

ZOBACZ MNIE NA INSTA