Employer branding, czyli co ma HR do marketingu

Ostatnimi czasy, zwracam uwagę na nasilające się zainteresowanie kwestią Employer Brandingu. Pracuję przy strategii serwisu rekrutacyjnego, a w agencji obsługujemy coraz więcej tematów z zakresu Employer Brandingu. Na temat patrzę również jako osoba zatrudniająca pracowników od ponad 5 lat. Widzę rosnącą potrzebę obsługi tematów związanych z Employer Brandingiem. Ale aby zrozumieć znaczenie tego zagadnienia, najpierw musimy zrozumieć, jak działają działy HR i marketing oraz gdzie te dwa działy się zazębiają.

HR i Marketing — jakie są ich role?

W dużym uproszczeniu HR zajmuje się rekrutacją, onboardingiem, szkoleniami i motywacją pracowników, podczas gdy marketing — ponownie w dużym uproszczeniu — jest odpowiedzialny za promocję firmy, jej produktów i usług. Idea współpracy marketingu z działem HR powstała już jakiś czas temu, z tej współpracy narodził się employer branding.

Pięknie, kiedy obydwa działy ze sobą współpracują — wtedy można odnieść sukces. Ale często zdarza się tak, że żadna ze stron nie wie, czym zajmuje się ta druga.

7P w Employer Brandingu

Aby zrozumieć, dlaczego employer branding jest tak ważny, musimy wrócić do podstaw marketingu. W marketingu kluczowe są tzw. 7P, czyli marketing mix: cena, produkt, dystrybucja, promocja, procesy, ludzie oraz świadectwo materialne. Zauważmy, jak ważnym elementem jest tutaj czynnik ludzki.

Reklama, PR, promocja osobista i promocja sprzedaży — wszystko to jest elementem promocji. HR jest swoistym elementem marketingu mix: odpowiedni personel, boss branding, budowanie doświadczeń klientów przez pracowników, to wszystko jest ze sobą powiązane. PR organizacji tworzy pozytywne doświadczenia w oczach potencjalnych pracowników, a postępowanie pracowników i ich obecność w Internecie, na Social Media czy podczas realnych rozmów, buduje marketing i PR firmy.

Kluczowe jest szkolenie pracowników pod tym kątem i edukowanie ich o ich roli w firmie, nie tylko w zakresie stanowiska, jakie obejmują. To aspekt, który nieraz jest pomijany, nawet przez największe firmy.

Budowanie Employer Brandingu

Zintegrowana komunikacja między działami HR i marketing wpływa pozytywnie na wizerunek firmy, jednocześnie budując poczucie odpowiedzialności w pracownikach i poczucie “misji”. Motywuje to również pracowników do współpracy dla dobra firmy, jednocześnie budując więzi z nią.

Employer branding, poprzez budowanie silnej, pozytywnej reputacji pracodawcy, przyciąga i zatrzymuje najzdolniejszych pracowników, co jest kluczowe dla długotrwałego sukcesu każdej organizacji.

Anna Ledwoń-Blacha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także
Mity o Facebooku obalone (albo nie)
20.01.2022

Mity o Facebooku obalone (albo nie)

Na świętej już prawie pamięci Clubhouse poruszyłam kiedyś temat bujdów i mitów na temat Facebooka. Po spotkaniu odbyła się jeszcze ankieta, która miała na celu sprawdzenie, co ludzie oceniają jako mit związany z Facebookiem, a co nie.

User Generated Content w służbie Twojej marki
25.05.2023

User Generated Content w służbie Twojej marki

Mówi się, że “content is the king”, ale czy to właśnie my powinniśmy go generować? Zdecydowanie nie. Zamiast kreowania i skupiania się tylko i wyłącznie na własnych treściach niezaprzeczalnie warto przekazać inicjatywę naszym Klientom i użytkownikom.

Lubię rozmawiać. Dużo. I na temat. ŚMIAŁO!

ZOBACZ MNIE NA INSTA