Miałam okazję jako juror oceniać prace w konkursie Power of Content Marketing Awards, sama tworzę strategie contentową dla klientów jak i szkolę z tego zakresu. Główny problem? Działanie ad hoc, a nawet jeżeli zaplanowane, to… bez celów.
Krok po kroku do zbudowania strategii contentowej
- Audyt contentu — posiadane kanały dystrybucji, analiza strony www, posiadane materiały contentowe. Ich dogłębny audyt jest niezbędny i już sam może dać pewne rozwiązania. Od tego trzeba zacząć tworzenie jakiejkolwiek strategii contentowej.
- Analiza konkurencji — jakie kanały posiadają, jak się pozycjonują (i jako markę i stronę www), jaki content tworzą, jakie są ich UVP i USP.
- Stworzenie person (obraz prawdziwego klienta, bardzo nie lubię definicji z idealnym klientem) oraz zdefiniowanie grup docelowych. Grupa docelowa / target, to nie to samo, co persona!
- Zdefiniowanie celów i KPI. Cele najlepiej w zgodzie ze stawianiem celów SMART. Ponadto KPI (Kluczowe wskaźniki efektywności), pozwolą nam później ocenić efektywność naszej kampanii.
- Big idea kampanii, o ile mówimy o kampanii akcyjnej, a nie stałych działaniach strategicznych.
- Wybór kanałów dystrybucji. To nie tylko blog i social media. Mamy wydawców, sieci contentowe, web pushe, influencerów, marki osobiste, działania emploter brandingowego, maile i newslettery i wiele więcej! Ich dywersyfikacja jest niezbędna w strategii contentowej.
- Wybór formy contentu. Dopasowanego do kanałów dystrybucji i preferencji grupy docelowej oraz naszych celów. Ponownie, to nie tylko artykuł czy wpis blogowy, ale i content w social media, newslettery, infografiki, video, podcasty, konkursy, listy i wiele więcej.
- Ponowne zdefiniowane celów i KPI. Okazuje się, że pomiędzy tymi kilkoma krokami pewne rzeczy mogą jeszcze ulec zmianie i wypada je poddać weryfikacji.
- (S)tworzenie kalendarza contentowego. Na rok, kwartał, miesiąc i regularnie co tydzień do przodu. A dodatkowo mediaplanu i określenie naszego budżetu.
- (S)tworzenie contentu.
- Dystrybucja w zgodzie z kalendarzem contentowym.
- Stałe mierzenie i analiza wyników, nie tylko na koniec kampanii.
A jeżeli chcesz wiedzieć więcej o strategii contentowej, to koniecznie wpadnij na jedno z moich szkoleń! https://morebananas.pl/szkolenia
- Czy generator tekstu AI to dobry pomysł? - 2023-08-17
- Strategia marketingowa – jakie błędy najczęściej popełniamy? - 2023-08-09
- Employer branding, czyli co ma HR do marketingu - 2023-07-26