Jakie by艂y trendy w marketingu w 2023 roku?

Trendy w marketingu to nie tylko kwestia przetrwania, ale przede wszystkim mo偶liwo艣膰 wyprzedzenia konkurencji i zbudowania silnej, rozpoznawalnej marki. W tym artykule podziel臋 si臋 moimi obserwacjami i przewidywaniami na temat kierunk贸w, kt贸re b臋d膮 dominowa艂y w bran偶y w 2023 oraz czego mo偶na si臋 spodziewa膰 w 2024 roku. Te przemy艣lenia pomog膮 Wam zrozumie膰, jakie strategie warto adaptowa膰, aby skutecznie dotrze膰 do Waszej grupy docelowej i wzmocni膰 pozycj臋 na rynku.

G艂贸wne trendy w 2023? Autentyczno艣膰 i technologia!

Autentyczno艣膰 i szczero艣膰 w marketingu

W 2023 autentyczno艣膰 sta艂a si臋 walut膮 najwy偶szej warto艣ci. Konsumenci s膮 coraz bardziej 艣wiadomi i wymagaj膮 od marek szczero艣ci oraz transparentno艣ci. W ubieg艂ym roku, firmy, kt贸re komunikowa艂y si臋 w spos贸b autentyczny, dzieli艂y si臋 swoimi warto艣ciami i misj膮, budowa艂y przy tym silne, emocjonalne wi臋zi z odbiorcami. Jednocze艣nie, rozw贸j AI stanowi艂 wyzwanie dla tej autentyczno艣ci, tworz膮c now膮 aren臋 dla marketer贸w do zbadania.

Powr贸t do tre艣ci statycznych i rozw贸j audio

Tre艣ci statyczne, takie jak artyku艂y na blogach czy d艂u偶sze posty na social media, ponownie wr贸ci艂y do 艂ask (trendy w marketingu lubi膮 “wielkie powroty”). Ludzie t臋skni膮 za g艂臋bi膮 i refleksj膮, kt贸rej nie oferuj膮 kr贸tki, przelotny content. Jednocze艣nie, dynamika 偶ycia codziennego sprawia, 偶e formaty audio, takie jak podcasty czy posty audio w mediach spo艂eczno艣ciowych, a nawet dodawanie napis贸w do kr贸tkiego wideo, sta艂y si臋 coraz bardziej popularne. Umo偶liwi艂y one konsumpcj臋 tre艣ci ‘w biegu’ oraz otworzy艂y nowe mo偶liwo艣ci dla marek do kreatywnego i anga偶uj膮cego storytellingu.

Odwr贸cenie od typowych person i mikrospo艂eczno艣ci

Tradycyjne persony marketingowe, oparte na danych demograficznych, ust膮pi艂y miejsca g艂臋bszemu zrozumieniu zachowa艅 i potrzeb konsument贸w. W 2023 roku, marki, kt贸re skupi艂y si臋 na behawioralnych i psychograficznych aspektach swoich grup docelowych, by艂y w stanie stworzy膰 spersonalizowane i skuteczne komunikaty.

Coraz wi臋ksze zr贸偶nicowanie spo艂ecze艅stwa i fragmentacja medi贸w prowadz膮 do powstawania mikrospo艂eczno艣ci z unikalnymi potrzebami oraz zainteresowaniami. W 2023 roku marketerzy musieli dok艂adnie zrozumie膰 i doceni膰 te mikrogrupy, aby tworzy膰 trafiaj膮c膮 w serca komunikacj臋 marketingow膮. To podej艣cie nie tylko zwi臋kszy艂o skuteczno艣膰 marketingu, ale tak偶e pomog艂o budowa膰 g艂臋bsze, bardziej osobiste relacje z odbiorcami i odbiorczyniami. Ten trend pozostanie r贸wnie偶 w 2024.

Technologia: AI, AR, i VR

Sztuczna inteligencja, rozszerzona i wirtualna rzeczywisto艣膰 zmieni艂y oblicze marketingu, a w 2023 roku obserwowali艣my dalszy rozwoju oraz widzieli艣my ich w akcji w strategiach marketingowych. Od personalizowanych do艣wiadcze艅 zakupowych po wirtualne przymierzalnie, technologie te otworzy艂y nowe mo偶liwo艣ci dla marek do tworzenia niezapomnianych do艣wiadcze艅 dla swoich klient贸w.

艢wiadomo艣膰 ekologiczna i zr贸wnowa偶ony rozw贸j

Trendy w marketingu w 2023 roku to nie tylko technologia, ale te偶 艣rodowisko! W miar臋 jak coraz wi臋cej konsument贸w i konsumentek staje si臋 艣wiadomych wp艂ywu swoich decyzji zakupowych na 艣rodowisko, firmy, kt贸re nie tylko m贸wi膮 o zr贸wnowa偶onym rozwoju, ale te偶 wprowadzaj膮 realne zmiany, zyskuj膮 na wiarygodno艣ci i lojalno艣ci klient贸w. W 2023 roku zr贸wnowa偶ony聽rozw贸j nie by艂 ju偶 tylko ‘mi艂ym dodatkiem’, ale kluczowym elementem strategii marek, kt贸ry m贸g艂 zdecydowa膰 o ich sukcesie lub pora偶ce. Odbiorcy i odbiorczynie byli o wiele bardziej wyczuleni na greenwashing ni偶 w poprzednich latach.

Jakie b臋d膮 trendy w marketingu w 2024 roku?

Technologiczne przyspieszenie i przebod藕cowanie

Rozw贸j technologii, cho膰 oferuje nowe mo偶liwo艣ci, prowadzi te偶 do przebod藕cowania. W 2024 roku, jednym z g艂贸wnych wyzwa艅 dla marketer贸w_ek b臋dzie znalezienie sposobu na wyr贸偶nienie si臋 w艣r贸d informacyjnego szumu i dostarczenie tre艣ci, kt贸re s膮 nie tylko warto艣ciowe, ale i 艂atwo przyswajalne. Jednocze艣nie osoby zajmuj膮ce si臋 marketingiem nie mog膮 鈥減rzesadzi膰鈥, bo odbiorcy i odbiorczynie coraz 艂atwiej si臋 przebod藕cowuj膮 鈥 marki, kt贸re zrozumiej膮, jak skutecznie zarz膮dza膰 uwag膮 swoich odbiorc贸w, b臋d膮 mia艂y przewag臋. Jednocze艣nie sami marketerzy i marketerki coraz cz臋艣ciej do艣wiadczaj膮 wypalenia zawodowego.

Pokolenie 50+ jako si艂a nap臋dowa marketingu?

W poprzednich latach bardziej skupiali艣my si臋 na m艂odszych grupach demograficznych, ale w 2024 roku b臋dzie kompletnie inaczej. Wzro艣nie znaczenie pokolenia 50+ i nie b臋dzie mo偶na tego ignorowa膰! Grupa ta dysponuje znacznymi zasobami oraz jest coraz bardziej otwarta na nowe technologie i trendy. Marki, kt贸re zrozumiej膮 i odpowiednio zareaguj膮 na potrzeby i oczekiwania tego segmentu, b臋d膮 mia艂y szans臋 na zdobycie lojalnego, warto艣ciowego grona odbiorc贸w.

Podsumowanie

Zrozumienie trend贸w marketingowych z ubieg艂ego roku, a tak偶e poznanie nowych na 2024 rok jest niezb臋dne dla ka偶dego, kto chce nie tylko przetrwa膰, ale i prosperowa膰 w szybko zmieniaj膮cym si臋 艣wiecie. Od autentyczno艣ci i technologii po ekologi臋 i zmieniaj膮ce si臋 grupy docelowe, te trendy rysuj膮 obraz bran偶y, kt贸ra jest w ci膮g艂ym ruchu, pe艂na wyzwa艅, ale i nowych, ekscytuj膮cych mo偶liwo艣ci. Z tym przewodnikiem mam nadziej臋, 偶e b臋dziecie Wam 艂atwiej nie tylko zrozumie膰 te zmiany, ale tak偶e wykorzysta膰 je do budowania silniejszych, bardziej przyci膮gaj膮cych marek, kt贸re trafiaj膮 w serca i umys艂y konsument贸w_ek.

Anna Ledwo艅-Blacha

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Zobacz tak偶e
Analityka w social mediach 鈥 podstawy
6.05.2023

Analityka w social mediach – podstawy

Jak to jest z t膮 analityk膮 w social mediach? Mam wra偶enie, 偶e 偶yjemy w swoistego rodzaju ba艅kach i kl膮twie wiedzy. Z jednej strony m贸wimy o zaawansowanej analityce, algorytmach, marketingu nap臋dzanego danymi czy Big Data.

Czego nie dodawa膰 na Facebooka?
10.05.2023

Czego nie dodawa膰 na Facebooka?

Czy na Facebooka mo偶na wrzuca膰 wszystko? Czy jest tre艣膰, kt贸rej nie powinno si臋 tam publikowa膰? Wiedza o tym, jakiego contentu Facebook “nie lubi” to niezwykle przydatna wiedza. Dowiedz si臋, jak nie denerwowa膰 algorytmu.

Lubi臋 rozmawia膰. Du偶o. I na temat. 艢MIA艁O!

ZOBACZ MNIE NA INSTA